استفاده از هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار روش های سنتی مدیریت فرایند (BPM) را به سرعت تغییر داده است. به شرکت ها و صاحبان کسب و کار نیز این توانایی را می دهد تا به سطوح بالاتری از کارایی و بهره وری دست پیدا کنند. همان طور که در بسیاری از شرکت ها به هوش مصنوعی در کسب وکار به عنوان یک راه حل نگاه می شود که می تواند کارهایی مانند خودکار انجام شدن برخی وظایف و تولید محتوا را خیلی سریع تر انجام دهد.
چیزی که مسلم است، ترکیب هوش مصنوعی با BPM سنتی، انقلابی بزرگ در عملیات کسب و کار ایجاد می کند و منجر به بهینه سازی فرآیندها، بهبود کارایی و کسب مزیت رقابتی می شود. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم تا در ادامه مطلب برای شما شرح دهیم که استفاده از هوش مصنوعی چگونه می تواند باعث بهبود فرایندهای تجاری و مزیت رقابتی برای شما شود.
در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف نقش هوش مصنوعی در کسب و کار می پردازیم، از جمله:
- هوش مصنوعی مشاوره کسب و کار: به این موضوع می پردازیم که هوش مصنوعی چگونه می تواند مانند یک مشاور هوشمند، بینش هایی دقیق و تحلیل هایی جامع ارائه بدهد. در نتیجه در گرفتن تصمیم گیرهای استراتژیک به کسب و کارها کمک کند.
- هوش مصنوعی و کارافرینی: به شما خواهیم گفت که نقش هوش مصنوعی در تسهیل فرایند کارآفرینی چیست و چگونه می تواند باعث خلق فرصت های جدید برای کسب و کارها شود.
برای درک عمیق تر کاربردهای هوش مصنوعی در کسب و کار در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
کاربرد هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار
از هوش مصنوعی در حوزه کسب و کار به منظور ساخت، تحلیل، خودکارسازی و بهینهسازی فرآیندها و گردشهای کاری استفاده می شود. زیرا هوش مصنوعی این امکان را به کسب و کارها می دهد تا کارایی عملیاتی خود را بهبود داده و فرایندهای کاری را به شیوه ای راحت تر و ساده تر انجام دهند.
به عنوان مثال، تا پیش از معرفی هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار (BPM)، اکثریت تیم ها برای توصیف فرایندها و جریان های کاری خود، نقشه های فرایند را به صورت دستی ترسیم و اجرا می کردند که زمان و تلاش زیادی را طلب می کرد. این در حالی است که با استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کار می توان بخش بزرگی از نقشه برداری فرایند را انجام داد. فقط کافی است که به هوش مصنوعی گفته شود که به چه فرایندی نیاز است؛ قصد ردیابی چه داده هایی را دارید و هر نوع مشخصات دیگر مورد نیاز را در اختیار آن قرار دهید.
دیگر تاثیر هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار سرعت بخشیدن به تحلیل داده ها است. زیرا با استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کار می توان حجم زیادی از داده ها را تحلیل و سازماندهی کرد. این امر نقش مهمی در صرفه جویی در زمان کارمندان و اعضای تیم یک کسب و کار دارد. همچنین تحلیل سریع داده ها به کسب و کارها این امکان را می دهد تا تصمیمات استراتژیک بهتر و سودمندتری بگیرند.
چگونه هوش مصنوعی در زمینه کسب و کار به ما کمک می کند؟
هوش مصنوعی پتانسیل عجیب و خارق العاده ای در زمینه کسب و کار در هر اندازه و صنعتی دارد. کارآفرینان و صاحبان کسب و کار نیز می توانند از هوش مصنوعی برای ایده کسب و کار تا مدیریت و بهبود فرایندهای کاری خود استفاده کنند.
به عنوان مثال، هوش مصنوعی در زمینه های زیر می تواند به مدیران و صاحبان کسب و کار در بهبود فرآیندهای کاری کمک کند که عبارت اند از:
انجام تحقیقات بازار
یکی از مهم ترین کاربردهای هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار ،کمک به خودکارسازی و راحت تر انجام شدن برخی از وظایف تحقیقات بازار است. به عنوان مثال از مهمترین این وظایف که به شرکت ها در بهبود فرایندها و استراتژی بازاریابی کمک زیادی می کند؛ عبارت اند از:
-
دریافت دانش های داده محور
هوش مصنوعی مهارت بالایی در دستیابی و تحلیل حجم بالایی از داده ها و استخراج کردن بینش های عملی که خارج از توانایی انسان است را دارد. این قابلیت هوش مصنوعی برای کسب و کار ها بسیار سودمند است و به آن ها این امکان را می دهد تا تصمیمات آگاهانه تر و استراتژیک تری بگیرند.
-
تحلیل پیش بینی کننده
هوش مصنوعی تحلیل کسب و کار توانایی پیش بینی روندهای بازار و رفتار مصرف کننده را دارد. در نتیجه به کسب و کارها این امکان را می دهد تا با پیش بینی کردن نیازهای آینده، استراتژی های خود را مطابق با آن تنظیم کنند. چنین آینده نگری هایی برای پیشی گرفتن از رقبا و پاسخگویی به تقاضای بازار بسیار اهمیت دارد.
به عنوان مثال، کسب و کارهای کوچک با استفاده از مدل های پیش بینی کننده هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار می توانند تقاضای آینده برای محصول یا خدمات خاص را پیش بینی کنند. سپس مطابق با آن پیش بینی، سطح موجودی خود را به شیوه ای تنظیم کنند که توانایی فروش آن محصول به اندازه کافی را داشته باشند. همچنین از انباشت بیش از حد آن در انبار جلوگیری کنند. در نتیجه هزینه ها را کاهش و فروش را افزایش دهند؛ همچنین رضایت مشتریان را جلب کرده و برای خود، مزیت رقابتی در بازار ایجاد کنند.
-
ارزیابی ریسک امنیت سایبری
با کمک گرفتن از الگوریتم های هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار می توان الگوها، خطرات احتمالی و ناهنجاری ها در داده ها را در لحظه و خیلی سریع شناسایی کرد. این رویکرد به مدیریت ریسک باعث می شود تا کسب و کارها حملات سایبری را به محض وقوع شناسایی کنند. همچنین زمان بین شناسایی تهدید و پاسخ را کاهش دهند.
بهبود کارایی عملیاتی
از دیگر کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار تسهیل فرایندهای مختلف برای کسب و کارها و کارکنان است. در ادامه به برخی از کلیدی ترین روش هایی که هوش مصنوعی با استفاده از آن ها در افزایش کارایی عملیاتی نقش دارد اشاره می کنیم:
-
تسهیل وظایف روتین
کاربردی ترین نقش هوش مصنوعی در کسب و کار خودکارسازی وظایف تکراری و زمان بر است. زیرا باعث می شود تا کارکنان زمان بیشتری برای انجام کارهای پیچیده تر و خلاقانه تر داشته باشند. این کار هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار شامل وظایفی چون ورود داده ها، برنامه ریزی و حتی پاسخگویی به سوالات اولیه مشتریان و … می شود.
به عنوان مثال، تمامی ما تجربه استفاده از چت بات های خودکار برای پاسخگویی به سوالات کاربران یک سایت را داشته ایم. همچنین می دانیم که این چت بات ها اغلب مواقع پاسخ هایی از پیش آماده شده و کلیشه ای می دهند که احتمال دارد با نیازهای خاص کاربران همخوانی نداشته باشد.
این موضوع باعث خسته و دلسرد شدن کاربران می شود. زیرا به این نتیجه می رسد که سوال آن ها چندان درک نشده و پاسخ صحیحی دریافت نکرده اند.
این تجربه منفی مشتریان را می توان با استفاده از هوش مصنوعی مولد (Generative AI) رفع کرد. این نوع هوش مصنوعی متناسب با سوال و نیاز کاربر متن جدید تولید می کند و پاسخی دقیق و شخصی سازی شده به او می دهد.
-
بهینه سازی فرایندها
از اصلی ترین کاربردهای هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار ساده سازی روند انجام فرایندها؛ همچنین کمک به این موضوع است که تمامی فرایندها به صورت کارآمدتر، سریع تر و مقرون به صرفه تر انجام شوند. به عنوان مثال با استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار می توان وظایف تکراری در فرایند استخدام مثل غربال گری رزومه ها و ارزیابی و بررسی داوطلبان را به صورت خودکار انجام داد. این امر باعث می شود تا متخصصان و کارشناسان منابع انسانی، امکان بیشتری برای تمرکز بر سایر جنبه های استراتژیک جذب نیرو داشته باشند. این کاربردهای هوش مصنوعی در کسب و کار برای مدیران استخدامی که ممکن است صدها درخواست برای بررسی داشته باشند؛ بسیار سودمند است و به آن ها کمک می کند تا بتوانند با صرف تلاش و زمان کمتری بهترین افراد را استخدام کنند.
-
کاهش خطا
کاهش خطا را می توان از مهم ترین مزایای هوش مصنوعی در کسب و کارهای صنعتی و خدماتی دانست. زیرا در دنیای کسب و کار، بروز اشتباهات و خطاها، می توانند عواقب جدی و پرهزینه ای به دنبال داده باشند. به عنوان مثال، دقت در زمینه هایی چون حسابداری مالی یا مدیریت داده ها در کسب و کار بسیار اهمیت دارد. زیرا خطا و اشتباه در حسابداری مالی، می تواند باعث گزارش های نادرست و به دنبال آن تصمیم گیری های اشتباه و حتی ایجاد مشکلات قانونی در کسب و کارها شود. خطا در مدیریت داده نیز، می تواند باعث از بین رفتن اطلاعات مهم، ایجاد تحلیل های نادرست و در نهایت باعث تصمیم گیری های اشتباه شود.
این در حالی است که با استفاده از سیستم های هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار احتمال بروز خطا و اشتباه های انسانی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند. زیرا:
- در محیط های کاری بسیاری از خطاها به دلایلی چون استرس، خستگی، حواس پرتی و … اتفاق می افتد. این در حالی است که هوش مصنوعی با خودکارسازی وظایف این عوامل انسانی را حذف کرده و به این واسطه احتمال بروز خطا را کاهش می دهد.
- سیستم های هوش مصنوعی در مورد کسب و کار توانایی پردازش حجم بالایی از داده ها و اطلاعات را بدون هیچ نوع خطایی دارند. این در حالی است احتمال اشتباه و خطا در پردازش حجم بالایی از داده ها توسط انسان بسیار زیاد است.
- یکی از قابلیت مهم هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار توانایی یادگیری و بهبود مستمر است. سیستم های هوش مصنوعی با تحلیل کردن داده ها و تجربیات خود، به صورت مداوم دقت خود برای انجام وظایف را بالاتر می برند. به عبارت دیگر، هر چه داده های بیشتر دریافت کنند؛ کمتر خطا می کنند.
بهبود روابط مشتری
دیگر کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کار که باعث پیشرفت و رشد کسب و کار شما می شود، بهبود دادن ارتباط شما با مشتریان است. به عنوان مثال از کاربردهای مهم هوش مصنوعی که نقش مهمی در بهبود روابط مشتریان دارد، عبارت اند از:
-
شخصی سازی
با استفاده از هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار می توانید به حجم زیادی از داده هایی مرتبط با مشتریان خود دسترسی دادشته باشید. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل این اطلاعات که شامل اطلاعات مربوط به خرید، بازدید از وب سایت ها، علایق مشتری و … می شود؛ ترجیحات و رفتارهای مشتریان را شناسایی می کند. سپس مطابق با آن، پیشنهادات و پیام های تبلیغاتی را به صورت اختصاصی و شخصی سازی شده به مشتریان نشان می دهد.
این شخصی سازی برای استفاده در مواردی چون بازاریابی سفارشی، توصیه محصول، ارائه خدمات مشتری مطابق با نیازها و خواسته های آن ها کاربرد دارد.
به عنوان مثال، مطمئنا در زمان خرید آنلاین، بخشی تحت عنوان “موارد پیشنهادی” دیده باشید که محصولاتی دیگر را برای خرید به شما پیشنهاد می دهد. این امر یک نمونه بارز از بازاریابی هدفمند برای محصولات است که در آن هوش مصنوعی پیشنهاداتی متناسب با رفتار خریداران ارائه می دهد.
آمازون به عنوان یکی از بزرگ ترین فروشگاه های آنلاین به درستی از هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار استفاده می کند. این شرکت از استراتژی های فروش مکمل (cross-selling) و بیش فروشی (upselling) برای شخصی سازی پیشنهادات به مشتریان، در جهت افزایش فروش استفاده می کند.
آمازون گزارش کرده است که استفاده از استراتژی های فروش مکمل (cross-selling) و بیش فروشی (upselling) تا 35 درصد درآمد این شرکت را تشکیل می دهد. این امر نشان دهنده اهمیت و تاثیر خارق العاده هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار است.
-
بینش مشتری
از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در کسب و کار باید به ارائه بینشی از مشتریان اشاره کرد. به این معنی که به کسب و کارها کمک می کند تا بتوانند احساسات مشتریان را نسبت به برند و محصولات خود شناسایی کنند. سپس با تحلیل احساسات مشتریان، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند. در نتیجه محصولات و خدمات خود را توسعه داده و به شیوه ای موثرتر استراتژی های خدمات مشتریان را طراحی کنند. در نهایت نیز تجربه مشتری (CX) را بهبود بخشند.
به عنوان مثال، مدیران با استفاده از هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار می توانند میلیون ها پیام را که در اینترنت و شبکه های مجازی منتشر شده را جمع آوری و تحلیل کنند. سپس به واسطه آن از بازخورد و نظرات مشتریان در مورد برند و محصولات خود آگاه شوند.
ابزارهای هوش مصنوعی و کسب و کار کوچک
از ابزارهای هوش مصنوعی که کسب و کارهای کوچک می توانند برای پیشرفت و سریع تر انجام شدن کارهای خود از آن ها استفاده کنند عبارت اند از:
- ارائه خدمات مشتری: برای ارائه خدمات مشتری و تعامل با آن ها، می توانید از چت بات هایی چون Tidio استفاده کنید که دارای یک طرح رایگان است.
- بازاریابی: فرایندهای بازاریابی را می توان با Hubspot ساده سازی کرد. این پلتفرم یک سیستم CRM رایگان دارد که شامل تحلیل و زمان بندی ایمیل ها نیز می شود.
- تحلیل داده های دقیق تر: برای تحلیل دقیق تر داده ها می توانید از Google Analytics استفاده کنید که بینش عمیقی در مورد ترافیک وب سایت و اطلاعات کاربران ارائه می دهد. همچنین به شما در شناسایی و تحلیل الگوها و تغییرات در رفتار و ترجیحات مشتریان کمک می کند.
- تولید محتوا: سرویس GPT-3 شرکت OpenAI به کسب و کارهای کوچک این امکان را می دهد تا بتوانند خیلی سریع تر و با هزینه ای کمتر یا رایگان تولید محتوا کنند.
- مدیریت رسانه های اجتماعی: مدیران رسانه های اجتماعی می توانند از برنامه هایی چون Buffer و Hootsuite برای زمان بندی پست ها و تحلیل عملکرد رسانه های اجتماعی استفاده کنند.
- حسابداری: نرم افزار حسابداری Wave Accounting رایگان است که از هوش مصنوعی برای انجام وظایفی چون ردیابی درآمد و هزینه، صدور فاکتور، اسکن رسید و … استفاده می کند.
سخن پایانی
قابلیت هایی چون تحلیل داده، خودکارسازی وظایف و بهینه سازی فرآیندها، باعث شده تا هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار نقش بسیار مهمی داشته باشد. تیم ها و کسب و کارهایی که قصد استفاده از هوش مصنوعی در حوزه کسب و کار را دارند؛ در ابتدا بهتر است یک ابزار هوش مصنوعی به ابزارهای فناوری مورد استفاده خود اضافه کنند. انتخاب ابزار و هوش مصنوعی مناسب نیز، به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به قابلیت ادغام هوش مصنوعی انتخابی با برنامه ها، سیستم های موجود و میزان نیاز به قابلیت های بدون کد و … اشاره کرد.
البته بهترین شیوه برای شروع استفاده از هوش مصنوعی در اکثریت کسب و کارها، درک ارزش افزوده است که هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار برای آن ها ایجاد می کند. باید به صورت کامل بررسی کنیم که کدام یک از بخش های کسب و کار ما برای بهبود یافتن به هوش مصنوعی نیاز دارد. برای این کار می توان از تحلیل داده ها، مشورت گرفتن از متخصصان و یا بررسی موارد مشابه در دیگر شرکت ها استفاده کرد.
در صورتی که درباره استفاده از هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای کسب و کار به مشاوره و راهنمایی احتیاج دارید، کارشناسان و مشاوران کسب و کار ما در تیم سیم بیزینس، آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان هستند.