10 گام ساده استراتژی بازاریابی محتوا برای جذب مشتریان رویایی و افزایش سود

بازاریابی محتوایی

مطمئنا شما هم موافقید که داشتن استراتژی بازاریابی محتوا برای هر برند و کسب و کار کوچک و بزرگی واجب است. با این حال، تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی کار چندان ساده ای نیست. هر تیم بازاریابی نیز، یک راه و روش متفاوت برای این کار انتخاب می کند. اما رازی که وجود دارد، این است که تمامی استراتژی های بازاریابی محتوا موفق از تحقیقات مشتری یا Customer Research استفاده می کنند.

لذا این موضوع که بدانید مخاطب هدف شما به چه چیزی فکر می کند؛ چه احساس یا نیازی دارد و چه کاری انجام می دهد، کلید تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی موفق است.

برای درک عمیق تر اینکه استراتژی بازاریابی محتوایی چیست و چه اهمیتی دارد؛ چه طور باعث جذب مخاطب و افزایش فروش می شود، ادامه مطلب را با هم بخوانیم.

استراتژی بازاریابی محتوا چیست ؟

استراتژی بازاریابی محتوا یکی از انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال است و در حقیقت یک نوع نقشه است. نقشه ای که به ما این امکان را می دهد تا با تولید و انتشار هدفمند محتواهایی چون مقالات، ویدیو، پست در شبکه های اجتماعی، خبرنامه، ایمیل و … مخاطب هدف خود را جذب کنیم. با او ارتباط برقرار کرده و ذهن او را درگیر کنیم.

استراتژی بازاریابی محتوا باید شامل تولید انواع مختلفی از محتواها باشد. به عنوان مثال، شامل محتوای آموزشی و همیشه سبز که در هر زمانی کاربردی هستند؛ همچنین محتواهایی جدید که شامل اخبار و روندهای روز مربوط به کسب و کار شما می شود، باشد.

دلیل اهمیت استراتژی بازاریابی محتوایی چیست ؟

دلیل مهم بودن بازاریابی محتوایی را می توان در فرایندی به نام قیف بازاریابی یا قیف فروش (Sales funnel)  خلاصه می شود.

قیف بازاریابی به فرایندی گفته می شود که به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم مشتریان بالقوه خود را به مشتریان واقعی تبدیل کنیم و به فروش برسیم. استراتژی بازاریابی محتوا  نیز، کلیدی ترین ابزار ما برای هدایت مشتریان بالقوه برای طی کردن مراحل مختلف قیف فروش و تبدیل شدن به مشتری واقعی است.

در حقیقت، استراتژی های بازاریابی محتوا برای کسب و کارها مهم است چون:

    • باعث افزایش بازدید صفحات وب و ترافیک وب سایت شما می شود.
    • باعث آگاهی افراد از برند و محصولات شما می شود.
    • با ارائه اطلاعات مورد نیاز مشتریان بالقوه برای تصمیم‌گیری آگاهانه، باعث تولید سرنخ (Lead Generation) و افزایش نرخ تبدیل (Conversions) می شود.
    • اعتماد مخاطبان هدف را جلب و باعث افزایش وفاداری مشتریان به کسب و کار شما می شود.

مراحل تدوین استراتژی بازاریابی محتوا  در 10  گام ساده

در ادامه توضیح می دهیم که چگونه با طی کردن یک 10 قدم ساده می توان استراتژی های بازاریابی محتوا برای جذب مشتری را تدوین کرد. به نحوی که بتواند باعث رشد کسب و کار ما شود و از هدر رفتن پول و هزینه ما جلوگیری کند.

 

استراتژی بازاریابی محتوا

گام اول: وظایف و اهداف خود را مشخص کنید.

اولین قدم برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی، نوشتن یک بیانیه ماموریت بازاریابی محتوا است. بیانیه یک متن کوتاه است که نوشتن آن به ما این امکان را می دهد تا در زمان تولید محتوا بر روی مسائل مهم تمرکز بیشتری داشته باشیم. در نتیجه استراتژی بازاریابی محتوا را در مسیر درست نگه داریم.

دقت داشته باشید که بیانیه ماموریت بازاریابی محتوا شما باید سه چیز را مشخص کند:

    1. مخاطب هدف شما کیست؟
    2. برای رسیدن به آن ها به چه نوع محتوایی نیاز دارید؟
    3. مخاطب هدف چه سودی از محتواها می برد؟

به عنوان مثال، برای نوشتن این بیانیه می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

ما {مخاطب هدف} را با {نوع محتوا} تامین می کنیم تا به او این امکان را بدهیم تا {اهداف کسب و کار}.

در حالی که با نوشتن بیانیه ماموریت مشخص می شود که مخاطب از استراتژی بازاریابی محتوا ما چه سودی می برد؛ شما باید به این موضوع که کسب و کار شما از این استراتژی چه منفعت و سودی می برد نیز، فکر کنید.

پس حالا باید اهداف کسب و کار خود را نیز مشخص کنید. معمول ترین اهداف کسب و کار شما می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • افزایش درآمد ناشی از استراتژی بازاریابی محتوایی.
    • فروش بیشتر و جذب سرنخ های باکیفیت تر که منجر به دستیابی به درآمد بیشتر می شود.
    • افزایش ترافیک وب سایت که به ما امکان رسیدن به دیگر اهداف را می دهد.
    • بهبود تصور مخاطبان درباره کسب و کار که به نفوذ و اعتبار بیشتر و شناخته شدن برند ما به عنوان یک رهبر فکری کمک می کند.
    • موفقیت در سئو که باعث جذب ترافیک ارگانیگ بیشتر می شود.
    • کاهش هزینه های بازاریابی به خاطر موثرتر شدن محتوا.
    • افزایش تعامل در شبکه های اجتماعی

گام دوم: تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs)

بهترین شیوه برای رسیدن به اهداف، این است که آن ها را مشخص و قابل اندازه گیری کنیم. به همین خاطر، باید KPIهایی را برای مشخص شدن میزان اثربخشی استراتژی بازاریابی محتوا تعیین کنیم.

این KPIها به ما امکان تعیین زمان برای رسیدن به اهداف را می دهد. زیرا نقاط عطف قابل بررسی را در اختیار ما قرار می دهد. به صورت معمول نیز، شامل اهدافی در زمینه های مختلف مثل درآمد، فروش، ترافیک وب سایت، سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) و سایر جنبه های بازاریابی دیجیتال مانند بازاریابی ایمیلی و معیارهای شبکه های اجتماعی می شود.

به صورت معمول، KPIها در استراتژی بازاریابی محتوا دارای اعداد مشخصی هستند. به عنوان مثال امکان دارد تعیین کنید که:

    • در این ماه، فصل یا سال مشخص به یک مقدار درآمد مشخص برسید.
    • از طریق ابزاری به نام آهنربای سرنخ یا لید مگنت به میزان مشخصی از ثبت نام ها دست پیدا کنید تا بررسی کنید که تا چه حد در جذب سرنخ های باکیفیت تر موفق بوده اید.
    • تعداد مشخصی از مشترکین ایمیل جدید داشته باشید.
    • افزایش ترافیک وب‌سایت و افزایش تعامل با محتوای موجود در سایت را ببینید.
    • رتبه جستجوی بعضی از صفحات کلیدی خود را به منظور افزایش ترافیک بهبود دهید.
    • محتوای ستونی یا پیلار کانتنت به تعداد مشخصی از نظرات، اشتراک گذاری و … برسد.
    • برای شرکت در یک رویداد مهم مربوط به کسب و کار خود دعوت شوید.

علاوه بر این، باید هزینه های استراتژی بازاریابی را نیز در نظر بگیرید. هزینه های کمپین های مختلف را پیگیری کرده و به هزینه جذب سرنخ و فروش توجه کنید.

گام سوم: مخاطب خود را بشناسید.

همان طور که در زمان تعریف استراتژی بازاریابی چیست گفتیم، برای داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا موفق باید دقیقا بدانیک که مشتری چه کسی است. یا چه نیازی دارد تا بتوانیم در راستای آن محتوای جذاب و مناسب تولید کنیم. برای این کار، نیاز است که سه کار انجام دهید:

  1. جمع‌آوری اطلاعات جمعیتی

اولین کار برای شناخت کاربران، جمع آوری اطلاعات جمعیتی بازدیدکنندگان وب سایت، مشترکین ایمیل و دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی است. برای این کار می توانید از ابزارهای تحلیل رفتار کاربران در سایت مثل Google Analytics، ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی و تحلیل مشترکین ایمیل استفاده کنید. این ابزارها اغلب یک دید کلی در مورد علایق مخاطبان و دیگر اطلاعات مورد نیاز را به شما ارائه می دهند که شامل موراد زیر است:

    • سن
    • جنسیت
    • تحصیلات
    • درآمد
  1. دریافت بازخورد مشتری

دومین کاری که برای شناخت بیشتر مخاطب هدف خود می توانید انجام بدهید، دریافت بازخورد از مشتریان فعلی است. این کار به شما دیدگاهی در مورد موارد زیر می دهد که نقش مهمی در تدوین استراتژی بازاریابی محتوا حرفه ای و موفق دارد. برای این کار می توانید از مشتریان خود بپرسید که:

    • درباره محتوای تولید شده شما چه نظری دارند؟.
    • چه نیازهایی دارند؟
    • محتوای شما چگونه می تواند نیازها و مشکلات آن ها را رفع کند؟.

دریافت بازخورد مناسب و درست از مشتریان به شما این امکان را می دهد تا:

    • با اولویت های مشتریان خود آشنا می شوید.
    • می توانید بهترین زمان برای رسیدن به مشتری را مشخص کنید. (درباره این موضوع در گام 9 بیشتر صحبت می کنیم).
    • شخصیت خریدار (Buyer Persona) را کامل تر کنیم. (در ادامه درباره آن صحبت می کنیم).

برای جمع آوری راحت بازخورد از مشتریان در سایت های وردپرسی برای استفاده در استراتژی بازاریابی محتوا ،می توانید با افزونه WPForms یک فرم نظرسنجی بسازید. این افزونه به شما امکان ساخت و سفارشی کردن ساده و راحت فرم با قابلیت رها کردن و کشیدن را می دهد.

همچنین می توانید از سایر ویژگی های قدرتمند این افزونه چون گزارش های تعاملی نظرسنجی، فیلدهای هوشمند نظرسنجی، نظرسنجی های NPS، نظرسنجی های لحظه ای، اعلان های فوری و … نیز، استفاده کنید.

برای دریافت بازخورد مشتریان در دیگر شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام نیز، می توانید از شیوه های مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید از ابزارهای نظرسنجی (Poll)، سوال (Question) و اسلایدر ایموجی (Emoji Slider) در استورهای اینستاگرام استفاده کنید. یا از ابزارهای تحلیل اینستاگرام، پرسیدن سوال به صورت مستقیم از کاربران در پست ها و … استفاده کنید.

  1. ایجاد شخصیت خریدار (Buyer Persona)

زمانی که اطلاعات جمعیتی و بازخورد مشتری را در اختیار داشته باشید؛ می توانید شخصیت های خریدار را ایجاد یا آن ها را کامل تر کنید. شخصیت های خریدار که آن ها را پرسونا یا آواتار مشتری (Costumer Avatar) نیز می نامند؛ به توصیف خوانندگان و مشتریان ایده آل شما می پردازد تا بتوانید هدف گذاری بهتری برای تولید محتوا خود انجام دهید. در نتیجه استراتژی بازاریابی محتوا موثرتری داشته باشید.

بهترین آواتارهای مشتری به شما اطلاعاتی در مورد نقاط درد، چالش ها، منابع اطلاعات و انگیزه های رفتاری مشتریان را در اختیار شما می گذارد.

زمانی که تمامی این اطلاعات را داشته باشید؛ درک بهتری از موارد زیر پیدا می کنید:

    • چه نوع محتوایی باعث واکنش نشان دادن مخاطب می شود.
    • این محتوا چه طور به آن ها کمک می کند.
    • چه چیزی باعث شده تا محتوای ما برای مخاطبان مهم باشد.

گام چهارم: موقعیت فعلی خود را ارزیابی کنید.

بسیاری از کسب و کارها، یک سری محتوا دارند. این محتوا ها می تواند شامل مطالب وبلاگ، محتوای شبکه های اجتماعی، پادکست ها، ویدیوها، مقالات تخصصی و … باشد. لذا در این قدم از تدوین استراتژی بازاریابی محتوا بهتر است بدانید که آیا این محتوا به شما در رسیدن به اهداف کمک می کند یا خیر.

علاوه بر این، شاید بخواهید عملکرد محتوا خود را با محتوای رقبا مقایسه کنید و بررسی کنید که محتوای جدید چه طور می تواند در بازار جای خود را پیدا کند.

برای این کار باید یک ممیزی محتوا انجام بدهید، به این معنی که باید:

  1. تمامی محتوا از پست های وبلاگ، پست های مهمان و … را ثبت کنید.

اگر ما بخواهیم تمامی محتوای سایت و وبلاگ خود را ثبت کنیم؛ ابزار Screaming Frog کمک زیادی به ما می کند. این ابزار یک خزنده URL است که با ارائه موارد زیر به ما در داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا موفق کمک کند که عبارت اند از:

    • لیستی از URLها تهیه می کند.
    • عناوین و توضیحات صفحات را تحلیل می کند.
    • صفحات تکراری را پیدا می کند.
    • نقشه های سایت را ایجاد می کند.

با نسخه رایگان این ابزار می توان تا 500 آدرس اینترنتی (URL) را بررسی کرد. شرکت SEER Interactive نیز، برای استفاده از آن یک راهنمای کامل و عالی ارائه می دهد. این راهنما به شما در یادگیری نحوه استفاده از تمام قابلیت های این ابزار کمک می کند.

از دیگر مزایای این ابزار این است که با دادن لینک وب سایت رقیب به آن می توان همان تحلیلی که از وب سایت کرده ایم را از وب سایت رقیب نیز به دست آوریم.

  1. میزان موفقیت یا مفید بودن محتوا را ارزیابی کنید.

بعد از ثبت محتوا، برای اینکه بتوانیم ممیزی محتوا را خوب انجام بدهیم و یک استراتژی بازاریابی محتوا موفق که ما رو به فروش بیشتر می رساند، تدوین کنیم؛ باید ببینیم که محتوای تولیدی ما تا به حال چه قدر موفق بوده است. برای این کار باید معیارهای زیر را در نظر بگیریم:

    • تعداد وب‌سایت هایی که به محتوای ما لینک داده اند.
    • محتوا در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی مهم در چه رتبه ای قرار دارد.
    • تعداد دفعاتی که محتوای ما در شبکه های اجتماعی و دیگر پلتفرم ها به اشتراک گذاشته شده است.

گزارش ابزار SEMRush می تواند برخی از این اطلاعات را به ما بدهد. علاوه بر این، دیگر ابزارهای SEMRush مثل Site Audit (ممیزی سایت) و Position Tracking (ردیابی موقعیت) می تواند به ما در این کار کمک کند.

در نهایت، این ارزیابی به ما این امکان را می دهد تا تصمیم بگیریم که:

    • کدام یک از محتواها تاثیر خوبی دارند و نیازی به تغییر ندارند.
    • کدام محتواها نیاز به بهبود و به روزرسانی دارند.
    • کدام یک از آن ها باید حذف یا جایگزین شوند.
  1. شکاف ها و کمبود ها در محتوای موجود را شناسایی کنید.

در نهایت، برای داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا حرفه ای و تاثیرگذار، باید شکاف محتوا (content gap analysis) ) را تشخیص دهید. یعنی مشخص کنید در چه زمینه هایی نیاز به تولید محتوا دارید و می توانید از آن بهره ببرید. این شکاف ها و کمبودها می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود که هدف قرار نداده اید.
    • سوالات مخاطبان که به آن پاسخ نداده اید.
    • محتوایی که رتبه خوبی گرفته است. اما می تواند بهتر شود.

برای این کار می توانید از ابزار Ahrefs استفاده کنید. در این ابزار به بخش “Organic search” (جستجوی ارگانیک) بروید. سپس بر روی دکمه “Content gap” (شکاف محتوا) کلیک کنید. لینک دامنه‌ های رقبای اصلی خود را در قسمت “Show keywords that the following rank for” وارد کنید. لینک سایت خود را نیز در قسمت “But the following target does not rank for” قرار دهید و دکمه “Show keywords” را بزنید. در این صورت، لیستی از کلمات کلیدی را به شما می دهد که رقبای شما در آن ها رتبه مناسبی دارند. اما شما ندارید.

استراتژی بازاریابی محتوا

گام پنجم: بهترین پلتفرم برای انتشار محتوا را انتخاب کنید.

پنجمین قدم برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوا شناسایی بهترین پلتفرم برای انتشار محتوا است. با طی کردن مراحل قبلی، خود به خود متوجه می شوید که مخاطب هدف شما در کدام یک از پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی فعالیت بیشتری دارد. توصیه ما به شما این است که به جای تلاش برای حضور فعال در تمامی پلتفرم ها به صورت همزمان، بر روی پلتفرم هایی که می توانید در آن ها عملکرد خوبی داشته باشید تمرکز کنید.

گام ششم: درباره انواع محتواهای تولیدی خود تصمیم گیری کنید.

حال نوبت فکر کردن به این موضوع است که به چه نوع محتوایی برای تولید و انتشار نیاز دارید. برخی از فرمت های محتوا، تقریبا در هر استراتژی بازاریابی محتوا وجود دارند. به عنوان مثال، در اکثریت استراتژی های موفق بازاریابی محتوایی بر محتوای هسته (core content) که در وب سایت خود انتشار می دهند، تمرکز می کنند. سپس از نکات کلیدی یا خلاصه این محتواها برای درست کردن پست کوتاه در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین و … استفاده می کنند.

لذا پست های وبلاگ را می توان یکی از بخش های اصلی هر استراتژی های بازاریابی محتوا دانست که هنوز هم تاثیر مناسب و خوبی در افزایش جذب مشتری و فروش دارد. برای تولید محتوا ایده آل برای پست های وبلاگ، باید سعی کنید محتوای کاربردی، ارزشمند و قابل اشتراک گذاری تولید کنید.

چه ابزاری می تواند به ما در پیدا کردن ایده برای تولید محتوا کمک کند؟.

برای این کار می توانید از ابزار بازسومو (Buzzsumo) استفاده کنید. با دادن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود به این ابزار، می توانید محتواهایی که بیشترین اشتراک گذاری، لایک و کامنت را در شبکه های اجتماعی دریافت کردند؛ همچنین موضوعات مرتبطی که در حال حاضر ترند هستند را نیز  ببینید. سپس از این داده ها در بهبود بازاریابی محتوایی و استراتژی های سئو خود استفاده کنید.

البته ساختن استراتژی بازاریابی محتوا فقط این نیست که آمار وب سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهید. شما باید عملکرد محتوا وب سایت رقبای خود را نیز بررسی کنید. ابزار بازسومو این امکان را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

با دادن لینک دامنه وب سایت رقبا به این ابزار، به شما نشان می دهد که کدام یک از محتواهای رقیب عملکرد بهتری داشته و چه استراتژی هایی در پیش گرفته است. علاوه بر این، به شما می گوید که چه نوع محتوایی (مقاله، ویدیو، اینفوگرافیک) و با چه طولی، بیشترین تعامل را گرفته است. این اطلاعات به شما در بهینه سازی فرمت و طول محتوا در آینده کمک زیادی می کند.

گام هفتم: به سراغ ایجاد تقویم محتوایی بروید.

به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا موفق که می تواند ما را به فروش بیشتر برساند؛ باید به صورت دقیق مشخص کنید که چه زمانی باید محتوای خود را در پلتفرم انتخابی منتشر کنید. زیرا نداشتن برنامه ریزی یکی از اشتباهات بزرگ در بازاریابی محتوایی است که می تواند باعث شکست و هدر رفتن زمان و بودجه ما شود.

لذا برای زمان بندی دقیق تاریخ انتشار محتوای خود، به یک تقویم محتوایی نیاز دارید. برای این کار نیز، راه کارهای مختلفی را می توانید امتحان کنید. به عنوان مثال:

    • اگر محتوای زیادی برای انتشار ندارید؛ می توانید از تقویم گوگل (Google Calendar) برای مشخص کردن تاریخ انتشار هر محتوا استفاده کنید.
    • اما اگر محتوای زیادی برای انتشار دارید و در حال مدیریت یک تیم محتوایی هستید؛ امکان دارد به ابزار پیشرفته تر با ویژگی های بیشتر مثل ابزار CoSchedule یا Asana  نیاز داشته باشید.

برای اینکه ایده تولید محتوا برای قرار دادن در تقویم محتوایی و استفاده در استراتژی بازاریابی محتوا پیدا کنید؛ باید تحقیقات لازم را انجام دهید تا بتوانید متناسب با نیاز و علاقه مخاطب خود، محتوای مناسب تولید کنید.

برای اطلاع از نیاز مخاطب و یافتن موضوعاتی که سرچ می کنند؛ سپس تولید محتوا متناسب با نیاز او می توانید از ابزارهایی چون Buzzsumo، سمراش، سایت Answer the Public، سایت کیوردچی و … استفاده کنید. در نتیجه لیستی از موضوعاتی که افراد سرچ می کنند را ببینید.

گام هشتم: شروع به تولید محتوا کنید.

در این مرحله از استراتژی بازاریابی محتوا باید تولید محتوا را شروع کنیم. برای تولید محتوا، یکی از عناوین موجود در تقویم محتوایی خود را برمی داریم و شروع به کار می کنیم. برای شروع کردن در ابتدا باید یک تحقیق کامل انجام دهیید و ببینید که رقبا درباره موضوع انتخابی شما چه محتوایی نوشته اند. سپس سعی کنید محتوای خود را کامل تر و به نحوی بنویسید که نیاز مخاطب را رفع کند.

علاوه بر این، باید یک تحقیق کلمات کلیدی نیز انجام دهید. سپس از کلماتی که باعث بهتر شدن سئو محتوا و رتبه گرفتن بهتر محتوا در گوگل می شود؛ استفاده کنید.

گام نهم: محتوای خود را انتشار و بازاریابی محتوا را شروع کنید.

در استراتژی بازاریابی محتوا فقط تولید محتوا نیست که اهمیت دارد. بلکه شما باید یک برنامه ریزی مناسب برای انشار و تبلیغ کردن آن داشته باشید. زیرا اگر به درستی انجام نشود، ما نمی توانیم به اهداف خود از استراتژی های بازاریابی محتوا برای جذب مشتری و افزایش فروش برسیم.

به همین دلیل، در اکثریت استراتژی های بازاریابی موفق کارهایی مثل موارد زیر برای انتشار و بازاریابی محتوا انجام می شود که عبارت اند:

    • برای به اشتراگ گذاشتن محتوای خود در شبکه های اجتماعی در همان لحظه یا با استفاده از بازاریابی قطره ای (Drip Marketing) یک زمان بندی دقیق انجام می دهند.
    • از بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ برای رساندن محتوای خود به مشتریان آینده استفاده می کنند.
    • در صورتی که در محتوا از یک اینفلوئنسر که دارای نفوذ است، نام برده شده، به او اطلاع داده می شود تا بتواند محتوا را بیشتر انتشار داد.

گام دهم: اثربخشی استراتژی بازاریابی محتوا خود را بررسی کنیم.

در نهایت باید میزان موفقیت استراتژی بازاریابی محتوایی خود را ارزیابی کنید. برای این کار باید به سراغ بررسی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) که در ابتدا تعیین کردیم، (در گام دوم درباره آن صحبت کردیم) برویم. سپس بررسی کنید و ببینید که چه مواردی تغییر کرده و تا چه حد به اهداف خود نزدیک شده ایم.

برای این کار می توانید:

    • با گوگل آنالیتیکس محتوای خود را چک کنید تا ببینید محتوای شما چه عملکردی داشته است.
    • فعالیت های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را با ابزار Buzzsumo و سایر ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی اندازه گیری کنید.
    • داشبورد تحلیل تبدیل OptinMonster را مشاهده کنید و میزان موفقیت کمپین های بازاریابی محتوایی خود را ارزیابی کنید.

البته ابزارهای دیگری مثل Google Alerts، Mention نیز وجود دارد که می تاند به ما در پیگیری و بررسی اثربخشی استراتژی بازاریابی محتوا خود کمک کند. با استفاده از این دو ابزار، می توانید از تعداد به اشتراک گذاری ها محتوای خود اطلاع پیدا کنید. در نتیجه بهتر بتوانید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) که برای سنجش آگاهی از برند (Brand Awareness) و تعامل مخاطبان (Engagement) با محتوای خود تعیین کرده اید را اندازه گیری کنید. در نتیجه به اهداف مورد نظر خود که در این زمینه ها تعیین کرده اید دست یابید.

ابزارهایی چون سمراش نیز به ما این امکان را می دهد تا KPIهای مربوط به رتبه محتوا در زمان جستجو در گوگل را بررسی کنیم. علاوه بر این، اگر از ایمیل مارکتینگ به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا خود استفاده می کنید؛ به شما این امکان را می دهد تا تعداد ثبت نام های ایمیل را از طریق آمار موجود در نرم افزار ایمیل مارکتینگ پیگیری کنید.

سخن آخر

در نهایت باید بدانید که صبر، تعهد و تحلیل مداوم است که باعث می شود ما بتوانیم یک استراتژی بازاریابی محتوا موفق داشته باشیم. با پیروی و دنبال کردن 10 گامی که در این مقاله برای شما بیان کردیم؛ کسب و کار شما می تواند یک حضور و موفق در دنیای آنلاین داشته باشد و مخاطبان هدف را به خود جذب کند و درگیر نگه دارد.

در صورتی که برای پیاده سازی این استراتژی بازاریابی به کمک و راهنمایی تخصصی نیاز دارید؛ یا قصد آماده سازی تیم خود برای مواجهه با دنیای کسب و کار را دارید؛ کارشناسان و متخصصان باتجربه ما در مجموعه سیم بیزینس، با ارائه دادن خدمات مشاوره کسب و کار و برگزاری دوره‌های شبیه‌سازی مدیریت کسب و کار، شما را در این مسیر راهنمایی می کنند.

تیم ما با به کارگیری بهترین دانش روز و متدهای نوین، به شما این امکان را می دهیم تا استراتژی بازاریابی محتوا خود را بهینه سازی کرده و بتوانید به اهداف کاری خود برسید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و شروع مسیر تحول در رویکرد بازاریابی محتوایی با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ارتباط با ما

مشاوره کسب وکار

مشاوره حضوری و غیر حضوری Simbusiness گامی بلند برای موفقیت کسب و کار شما

دوره های مدیریتی

No event found!

مطالب پیشنهادی