سرعت و پیشرفت سرسامآور فناوری، چارهای جز تغییر برای کسب و کارها نگذاشته است. تحول دیجیتال نیز دیگر یک انتخاب یا کار اختیاری نیست. بلکه شرط و لازمه بقا و رشد کسب و کار ما به حساب میآید. یعنی ما باید با استفاده از ابزارهای دیجیتال، مدلهای کسب و کار، عملیات روزمره و تجربیات مشتریان خود را باز طراحی کرده و از نو بسازیم تا از میدان رقابتی کسب و کارها عقب نمانیم.
هدف تحول دیجیتال در کسب و کار این است که با همسو کردن کارکنان، فرایندها و تکنولوژی، کارها را به صورت سادهتر و روانتر انجام دهیم. بتوانیم با استفاده از دادهها تصمیمات بهتر و دقیقتری بگیریم و چابکی سازمان را افزایش دهیم .در نتیجه در مقابل تغییرات بازار؛ همچنین خواستهها و نیاز مشتریان سریع تر واکنش نشان داده و با آن ها سازگار شویم.
زمانی که بتوانیم این کار را به درستی انجام دهیم و اجرا کنیم؛ تحول دیجیتال دیگر یک هزینه به حساب نمیآید. بلکه به محرک اصلی رقابت پذیری شرکت و کسب و کار ما تبدیل میشود. این تغییرات به ما این اجازه را میدهد تا خیلی سریعتر در مقابل بحرانها و تغییرات واکنش نشان دهیم. هوشمندانهتر عمل کنیم؛ همچنین درآمد و رشد کسب و کار خود را افزایش دهیم. به دنبال آن، تجربه بهتر و شخصی سازی تر شدهای را برای مشتریان خود فراهم کنیم.
به همین دلیل، تصمیم گرفتیم تا در ادامه این مقاله از سایت سیم بیزینس، درباره اینکه تحول دیجیتال چیست ؛همچنین مباحثی که ضامن موفقیت چشمگیر شما در تحول دیجیتال خواهد شد، صحبت کنیم.
تحول دیجیتال چیست ؟
ارائه یک تعریف دقیق و ثابت از تحول دیجیتال برای تمامی کسب و کارها کمی دشوار است. چون تعریف آن در هر شرکت و سازمانی شکل و شمایل مخصوص به خود را دارد. با این حال، به زبان ساده میتوان گفت که این تحول یعنی یک شرکت یا سازمان از فناوریهای دیجیتال مثل نرمافزار، دادهها، فضای ابری و هوش مصنوعی در تمامی بخشهای کسب و کار خود استفاده کند.
البته باید بدانید که هدف ما از این کار، صرفاً خرید و استفاده از چند ابزار جدید یا دیجیتالی شدن نیست. بلکه تحول دیجیتال دو جنبه اصلی دارد:
- اول تغییر بنیادین در شیوه کار شرکتها و نحوه ارائه دادن ارزش به مشتریان. به عنوان مثال، تجربه مشتری را با اپلیکیشنها بهتر کنید؛ یا با استفاده از تحلیل دادهها تصمیمهای دقیقتری بگیرد.
این امر گاهی اوقات به این معنا است که شرکتها، شیوههای قدیمی و ریشهدار کسب و کار که سالها اساس کار شرکت یا سازمان بوده است را کنار بگذارند. سپس به سراغ استفاده از روشهای جدیدی بروند که هنوز در حال شکلگیری و تعریف شدن است.
- دوم تغییر در فرهنگ سازمانی است که کسب و کارها را مجبور میکند تا همیشه وضعیت موجود را زیر سوال ببرند؛ مرتباً آن را مورد آزمایش قرار دهند. همچنین از شکست در این مسیر ترسی نداشته باشند و آن را بخشی از مسیر یادگیری بدانند.
به صورت کلی، تحول دیجیتال همیشه با یک سوال (در جهت رفع یک مشکل مشخص یا رسیدن به یک هدف بلندپروازانه) شروع می شود. مثل اینکه «چه طور میتوانیم تجربه مشتری را بهتر کنیم؟»؛ «چه طور میتوانیم بهرهوری را بالا ببریم؟» یا «چگونه میتوانیم بهترین شرکت در نوع خود باشیم؟».
چهار حوزه اصلی تحول دیجیتال
تحول دیجیتال چندین بخش و حوزه مختلف از یک شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد که هر کدام از آن ها می تواند به بعد متفاوتی از نحوه خلق کردن، ارائه دادن و حفظ ارزش توسط یک شرکت برای مشتریان و ذی نفعان بپردازند.
اگرچه مسیر تحول دیجیتال برای هر سازمان و کسب و کاری منحصر به فرد است؛ اما اغلب طرحهای اجرایی این تحول، چهار حوزه اصلی را پوشش میدهد که همگی به نحوه ایجاد و ارائه ارزش مربوط میشوند:
- مدل کسب و کار: یعنی درآمد شرکت چگونه به دست می آید و شرکت چه طور برای مشتریان خود ارزش خلق می کند.
- تجربه مشتری: نحوه تحویل و ارائه ارزش به مشتریان در هر نقطه تماس چگونه است و شرکت چگونه کیفیت تعاملات مشتریان را تضمین میکند.
- تجربه کارکنان: شرکت چگونه با به کارگیری فناوری باعث بهبود عملکرد داخلی کارکنان و سریع شدن خلق و ارائه ارزش به مشتریان می شود.
- عملیات و فرآیندها: یعنی اینکه شرکت چگونه کارها را اجرا کرده و بدون افزایش چشمگیر منابع، حجم کار خود را (به عنوان مثال از طریق اتوماسیون) افزایش می دهد.
این چهار حوزه اصلی، تمام زنجیره ارزش تحول دیجیتال یک شرکت و کسب و کار را پوشش میدهند. در نظر داشته باشید که استراتژیهای دیجیتالی که موفق و دارای تاثیرات چشمگیر بوده اند؛ اغلب چندین حوزه تحول را با یکدیگر ترکیب میکنند. زیرا این کار آن ها را از این موضوع مطمئن می کند که نوآوری یا پیشرفت در یک بخش، توسط پیشرفت در بخشهای دیگر تقویت و پشتیبانی میشود.
به همین دلیل، به شما پیشنهاد می کنیم که برای گرفتن بهترین نتیجه، فقط بر روی یک حوزه تمرکز نکنید. چون نوآوری ها در عمل باید یکدیگر را حمایت و پشتیبانی کنند.

جدول چهار حوزه کلیدی تحول دیجیتال
در جدول زیر، 4 حوزه تحول به همراه تعریف، نتایج مورد انتظار، مثالها و اهمیت آن را توضیح می دهیم:
| تعریف | نتیجه | مثال | دلیل مهم بودن | |
| تحول مدل کسب و کار | طراحی مجدد نحوه خلق، ارائه و کسب ارزش توسط سازمان با بهرهگیری از قابلیتهای دیجیتال. | جریانهای درآمدی جدید، پیشنهادات متنوع، موقعیت رقابتی قویتر. | تغییر از فروش محصول به مدلهای اشتراکی؛ راهاندازی یک بازار دیجیتال؛ کسب درآمد از داراییهای داده. | بازآفرینی مدل کسبوکار، سازمانها را قادر میسازد تا به روز باقی بمانند، بازارهای جدید را به دست آورند و رشد بلندمدت را حفظ کنند. |
| تحول تجربه مشتری | استفاده از فناوری برای بهبود نحوه کشف، تعامل، خرید و دریافت ارزش از سازمان توسط مشتریان. | رضایت بیشتر مشتری، افزایش وفاداری، بهبود حفظ مشتری و طول عمر مشتری (Lifetime Value).. | پیادهسازی شخصیسازی مبتنی بر هوش مصنوعی؛ ارائه خدمات سلف سرویس چندکاناله؛ راهاندازی پورتالهای مشتری مبتنی بر موبایل. | تجربه مشتری اغلب مهمترین عامل تمایز رقابتی است و مستقیماً بر عملکرد درآمد تأثیر میگذارد. |
| تحول تجربه کارکنان | به کارگیری ابزارهای دیجیتال و طراحی محیط کار برای بهبود نحوه همکاری، یادگیری و عملکرد کارکنان. | افزایش بهرهوری، تعامل بیشتر، کاهش جابجایی کارکنان، حفظ قویتر استعدادها. | استقرار یک پلتفرم پذیرش دیجیتال ؛ ایجاد یک مرکز همکاری یکپارچه؛ ارائه مسیرهای یادگیری شخصیسازیشده. | یک تجربه قوی برای کارکنان، عملکرد را بهبود میبخشد، پذیرش ابزارهای جدید را تسریع میکند و مقاومت در برابر تغییر را کاهش میدهد. |
| تحول عملیاتی و فرآیندی | مهندسی مجدد فرآیندها و سیستمهای اصلی برای بهبود کارایی، چابکی و انعطافپذیری. | چرخه زمانی سریعتر، کاهش هزینههای عملیاتی، مقیاسپذیری بیشتر، مدیریت ریسک بهبود یافته. | پیادهسازی اتوماسیون هوشمند در زنجیره تأمین؛ انتقال سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) به فضای ابری؛ گنجاندن تجزیه و تحلیلهای بلادرنگ در عملیات. | تحول عملیاتی، سازمان را قادر میسازد تا ضمن مدیریت ریسک، ارزش را سریعتر و با هزینه کمتر ارائه دهد. |
تحول دیجیتال در بخشهای مختلف سازمان
تحول دیجیتال فرایندی نیست که ما آن را محدود به یک بخش خاص از کسب و کار بدانیم. بلکه می تواند هر بخش از سازمان و کسب و کار را تحت تاثیر قرار بدهد. اما شیوه اجرای این تحول در بخش های مختلف سازمان با یکدیگر فرق دارد. اهداف، دامنه و گسترده کار؛ همچنین فناوریهایی که در هر بخش سازمان از آن ها استفاده می شود؛ از بخشی به بخش دیگر متفاوت است.
به عنوان مثال، برخی از بخش ها چون بخش IT در سازمان ها، نقش هدایت و رهبری استراتژی تحول دیجیتال را بر عهده دارند. در حالی که سایر بخش ها مثل فروش، منابع انسانی (HR) و … بیشتر تحت تاثیر این تحول قرار می گیرند. به دنبال آن نیز، تغییر می کنند و یاد می گیرند که چه طور ارزش را به شیوه ای جدیدتر و بهتر به سازمان و مشتریان ارائه دهند.
نکته دیگر این است که برای موفقیتآمیز بودن تحول، تمامی تیم ها و بخش های یک سازمان و کسب و کار باید با یکدیگر همکاری کنند. اجرای طرح های تحول دیجیتال در تمامی بخش ها به هماهنگی و همکاری قوی بین سه گروه اصلی زیر احتیاج دارد:
- مدیران ارشد
- مسئولان فناوری
- کارکنان اجرایی (تیمهای عملیاتی)
این همکاری به ما این اطمینان را می دهد که تمامی طرح های دیجیتال با اهداف اصلی کسبوکار، نیازهای مشتریان و نتایج قابل اندازهگیری مطابقت داشته و در یک راستا در حال حرکت هستند.
در ادامه، به صورت دقیق بررسی می کنیم که چگونه تحول دیجیتال در بخش های کلیدی یک سازمان مثل خدمات مشتری، مالی، منابع انسانی و … اجرا می شود. چه کسانی مسئول هدایت آن ها هستند. همچنین برای هر یک مثال هایی می آوریم و بیان می کنیم که هر بخش چه تأثیر ملموسی بر عملکرد کلی شرکت و کسب و کار می گذارد.
تحول دیجیتال در تجربه مشتری
| مسئولیت اجرا | به صورت معمول، این تحول توسط مدیران تجربه مشتری، معاونین پشتیبانی یا مدیران مراکز تماس هدایت و اجرا میشود. |
| مثال ها و ابزارها | پیادهسازی چت بات های هوش مصنوعی، ساخت پلتفرمهای پشتیبانی که در تمامی کانالها (Omnichannel) فعال باشد؛ همچنین پیشبینی مشکلات مشتریان قبل از وقوع با استفاده کردن از تحلیل دادهها. |
| نتایج آن | سرعت پاسخگویی بالاتر، بهبود دادن امتیاز رضایت مشتری (CSAT/NPS)، کاهش دادن هزینههای پشتیبانی. |
| دلیل اهمیت | خدمات مشتری اغلب قابل مشاهدهترین بخش یک برند است. همچنین از آنجایی که مستقیما با بحث وفاداری و حفظ مشتریان ارتباط دارد، ایجاد و پیاده سازی تحول دیجیتال در آن حیاتی است. |
تحول در بخش مالی سازمان
| مسئولیت اجرا | بر عهده مدیر ارشد مالی (CFO) یا مدیران تحول مالی است. |
| مثال ها و ابزارها | انتقال سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) به فضای ابری، ایجاد داشبوردهای گزارشدهی مالی بهصورت لحظهای، استفاده از خودکارسازی رباتیک فرآیندها (RPA) برای سریع تر شدن کارهایی مثل حسابهای دریافتی و پرداختی. |
| نتایج آن | شفافیت مالی بیشتر، بستن سریعتر حسابها و کاهش هزینههای عملیاتی |
| دلیل اهمیت | تحول دیجیتال مالی، به مدیران این امکان را می دهد تا با دریافت سریع اطلاعات به بینشی عمیق، دقیق و به روز برسند. در نتیجه بتوانند تصمیمات استراتژیک تری بگیرند و سوآوری شرکت را تضمین کنند. |
تحول دیجیتال در واحد منابع انسانی (HR)
| مسئولیت اجرا | مدیر ارشد منابع انسانی (CHRO) یا مسئول تحول HR |
| مثال ها و ابزارها | استفاده از سیستمهای یکپارچه مدیریت سرمایه انسانی (HCM)، استفاده از سیستمهای جذب و استخدام مبتنی بر هوش مصنوعی (ATS)، ایجاد پورتالهای دیجیتال برای پذیرش و تعامل کارکنان. |
| نتایج آن | حفظ استعدادهای بهتر، کاهش زمان جذب نیرو و افزایش تعامل کارکنان |
| دلیل اهمیت | تحول منابع انسانی تضمین میکند که سازمان، نیروهای متخصص مورد نیاز برای اجرای استراتژی های خود را جذب، توسعه و حفظ میکند. |
تحول دیجیتال در بخش آموزش و توسعه (L&D)
| مسئولیت اجرا | مدیر ارشد یادگیری (CLO)، مدیر آموزش و توسعه و …. |
| مثال ها و ابزارها | سیستمهای مدیریت یادگیری (LMS)، تمرینهای شبیهسازی کسب و کار (Sandbox Training)، برنامه های یادگیری شخصیسازی شده. |
| نتایج آن | توسعه سریعتر مهارتها، نرخ تکمیل آموزش بالاتر، بهبود عملکرد شغلی |
| دلیل اهمیت | باعث افزایش توانایی ها و بالا رفتن میزان تاب آوری نیروی کار می شود. به کارکنان نیز این توانایی را می دهد تا سریع تر و راحت تر، با فرایندهای جدید سازگار شوند. |
تحول دیجیتال در بخش تدارکات (Procurement)
| مسئولیت اجرا | مدیر ارشد تدارکات (CPO)، مدیر تحول تدارکات و… |
| مثال ها و ابزارها | پلتفرمهای تدارکات الکترونیک، تحلیل ریسک تأمینکنندگان، مدیریت چرخه عمر قراردادها. |
| نتایج آن | چرخههای خرید کوتاهتر، صرفهجویی در هزینه، کاهش ریسک تأمینکننده. |
| دلیل اهمیت | تحول تدارکات باعث تقویت تابآوری زنجیره تأمین، یعنی کاهش ریسک کمبود مواد اولیه؛ همچنین بهینه سازی و کاهش هزینهها در سطح کل سازمان می شود. |
تحول دیجیتال در بخش فروش
| مسئولیت اجرا | مدیر ارشد درآمد CRO))، معاون توانمندسازی فروش و… |
| مثال ها و ابزارها | تحول CRM، پیشبینی فروش مبتنی بر هوش مصنوعی، ابزارهای تعامل دیجیتال فروش. |
| نتایج آن | افزایش نرخ تبدیل، بهبود دقت در مسیر فروش، افزایش سرعت بستن قرارداد. |
| دلیل اهمیت | تحول فروش باعث می شود تا خیلی دقیق تر بتوانیم میزان درآمد را پیش بینی کنیم. همچنین به واسطه مجهز کردن تیم های فروش به ابزارهای هوشمند، امکان انجام دادن معاملات با سرعت بیشتر را فراهم می کند. |
تحول دیجیتال در بخش فناوری اطلاعات (IT)
| مسئولیت اجرا | مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO)، مدیر ارشد دیجیتال |
| مثال ها و ابزارها | مهاجرت ابری، نوسازی امنیت سایبری، بازسازی معماری سازمانی. |
| نتایج آن | مقاوم تر شدن سیستم های فناوری اطلاعات در برابر مشکلات و حملات؛کاهش هزینه های فناوری اطلاعات، کوتاه تر شدن چرخه های استقرار و نصب فناوری های جدیدتر؛ به دنبال آن افزایش سرعت نوآوری |
| دلیل اهمیت | زیرساخت و پایه لازم برای اجرا شدن تمامی تغییرات دیجیتال در سایر بخش های شرکت (فروش، منابع انسانی و …) را فراهم می کند. علاوه بر این، باعث حفظ و ادامه دار بودن تغییرات نیز می شود. |
تحول دیجیتال در بخش زنجیره تأمین
| مسئولیت اجرا | مدیر ارشد عملیات COO))، مدیر تحول عملیات و… |
| مثال ها و ابزارها | ردیابی دارایی با استفاده از اینترنت اشیا (IoT)، مدیریت موجودی خودکار، تعمیر و نگهداری پیشبینیکننده (Predictive Maintenance). |
| نتایج آن | بهبود زمان تحویل، کاهش زمان از کارافتادگی، کاهش هزینههای لجستیک، مقاوم تر شدن زنجیره تأمین در برابر اختلالات ناگهانی بازار (مانند مشکلات تأمینکننده یا بلایای طبیعی) |
| دلیل اهمیت | باعث افزایش کارایی و انجام کارها با کمترین هدر رفت منابع (زمان و پول)، افزایش چابکی و سازگاری سریع تر شرکت با تغییرات بازار و نیازهای مشتریان، افزایش مقیاس پذیری (یعنی بزرگتر کردن حجم کار مثل تولید بیشتر، بدون هزینههای اضافی) می شود. |
تحول دیجیتال در بخش بازاریابی
| مسئولیت اجرا | مدیر ارشد بازاریابی (CMO)، مدیر فناوری بازاریابی و… |
| مثال ها و ابزارها | پلتفرمهای خودکارسازی بازاریابی، پلتفرمهای داده مشتری (CDP)، شخصیسازی محتوا با هوش مصنوعی. |
| نتایج آن | بازده بالاتر کمپینها (ROI)، بهبود کیفیت سرنخها (Leads)، افزایش تعامل. |
| دلیل اهمیت | تحول بازاریابی به کسب و کارها این امکان را می دهد تا با استفاده از داده ها، تبلیغات را به صورت شخصی سازی شده، برای مخاطب هدف واقعی بفرستند. این کار مستقیما باعث رشد سازمان و کسب و کارها می شود. |
تحول دیجیتال در بخش تحقیق و توسعه محصول
| مسئولیت اجرا | مدیر ارشد محصول (CPO)، مدیر نوآوری و… |
| مثال ها و ابزارها | شبیهسازیهای دوقلوی دیجیتال Digital Twin))، مدیریت چابک چرخه عمر محصول، طراحی مبتنی بر هوش مصنوعی. |
| نتایج آن | عرضه سریعتر محصولات، کاهش هزینههای توسعه، تناسب بهتر محصول با بازار. |
| دلیل اهمیت | باعث سریع تر اتفاق افتادن چرخه نوآوری می شود. همچنین که محصولات با سرعت و دقت بیشتری به بازار عرضه و به دست مشتریان می رسند. |
فناوری های کلیدی محرک تحول دیجیتال
این تحول صرفاً یک ایده نیست. بلکه به وسیله قدرتمندترین و اساسیترین فناوریها اجرا میشود. فناوریهایی که به شرکتها و سازمانها این امکان را میدهند تا کارهای خود را هوشمندانهتر، سریعتر و ایمنتر انجام دهند.
اگرچه این فناوریها متناسب با هر صنعت و کسب و کاری متفاوت هستند. اما هر کسب و کاری که به دنبال افزایش کارایی، نوآوری و مزیت رقابتی است، باید از آن ها استفاده کند.
برخی از این ابزارها مانند هوش مصنوعی (AI) و تحلیل دادهها، دائماً در حال پیشرفت و قویتر شدن هستند. قابلیتها و روشهای کاملاً جدیدی را نیز (که قبلاً وجود نداشتند) برای کار کردن، ارائه محصولات و تعامل با مشتریان به سازمان و کسب و کارها اضافه میکنند. لذا توانایی یک سازمان را برای پیشبینی و گرفتن تصمیمهای هوشمندتر بالا میبرند.
در حالی که، برخی دیگر از ابزارها، مانند سیستمهای ابری و اینترنت اشیا (IoT)، زیرساخت و بستر مناسب را فراهم میکنند تا تحول دیجیتال بتواند در ابعاد بزرگ (در سطح کل سازمان برای تمامی کارمندان و مشتریان) عملی شده و پایدار بماند.
به بیان سادهتر، هوش مصنوعی هوش را میآورد. اما چیزی که امکان اجرای این هوش را در سطح کل شرکت و سازمان فراهم میکند، فضای ابری است.
در ادامه، برخی از کلیدی ترین و تاثیرگذارترین فناوری هایی که باعث ایجاد تحول می شوند را مورد بررسی قرار می دهیم.
جدول تاثیرگذارترین فناوری هایی محرک تحول دیجیتال
| فناوری | تعریف | نتایج سازمانی | مثال ها |
هوش مصنوعی (AI) |
ابزاری که به ماشین ها امکان یادگیری، پیش بینی کردن، اتوماسیون(انجام کارها به صورت خودکار بدون دخالت انسان) را می دهد. | خودکارسازی فرآیندها و وظایف، شخصیسازی تجربیات مشتری، نگهداری و تعمیرات پیشگویانه، تشخیص تقلب. | چتباتهای هوش مصنوعی، سیستمهای پیشنهاددهنده محصول، مدلهای تحلیل پیشبینیکننده، راهنمایی سازگار/تطبیقپذیر (Adaptive guidance)، تکمیل وظایف با کمک هوش مصنوعی |
سیستمهای ابری سازمانی |
پلتفرمهای یکپارچه مبتنی بر فضای ابری برای مدیریت وظایف اصلی شرکت ها (مانند CRM، HCM، EHR، PLM) | بهبود مقیاسپذیری و افزایش توانایی شرکت در انجام کار بیشتر با هزینه و مشکلات کمتر، کاهش هزینه های IT، قابلیت دیدن و تحلیل یکپارچه داده ها و اطلاعات مهم به صورت یکجا، نصب و راه اندازی سریع تر سیستم ها و نرم افزارها در کل سازمان | · Salesforce CRM
· SAP S/4HANA · Workday HCM · Epic HER · Siemens PLM |
مدیریت و تحلیل داده |
ابزارها و روشها برای جمعآوری، یکپارچهسازی، ذخیره و تحلیل دادههای شرکت. | تصمیمگیری بهتر و سریعتر، پیشبینی روندها، گزارشدهی نظارتی و انطباق، بینشهای رقابتی درباره عملکرد رقبا و وضعیت بازار | · انبار داده ابری Snowflake،
· Tableau BI · Google BigQuery · پلتفرمهای تحلیل پیشبینیکننده |
خودکارسازی فرآیندهای رباتیک (RPA) |
رباتهای نرمافزاری که با استفاده از آن ها می توان فرآیندهای کسبوکار تکراری و دارای مراحل مشخص و ثابت را به صورت خودکار انجام داد. | کاهش خطاهای دستی، کاهش تلاش مورد نیاز، پردازش سریعتر و بهبود انطباق (انجام کارها مطابق با استانداردها). | پلتفرمهای
· UiPath · Blue Prism · Automation Anywhere |
شبیهسازیها و فناوریهای فراگیر |
مدلها و محیطهای مجازی را فراهم می کند تا از آن برای طراحی، آموزش و آزمایش عملیاتی در محیطی بدون ریسک استفاده شود. | کاهش هزینههای نمونهسازی، ایجاد محیطهای آموزشی ایمنتر و بهینهسازی بهتر فرآیندها. | دوقلوهای دیجیتال (Digital Twins)، واقعیت افزوده/مجازی (AR/VR). |
اینترنت اشیا (IoT) و دستگاههای متصل |
سنسورها و دستگاههای شبکهای که دادههای عملیاتی را با استفاده از سنسورها، به صورت لحظهای جمعآوری و ارسال میکنند. | نظارت لحظهای، تعمیر و نگهداری پیشبینیکننده، بهینهسازی زنجیره تأمین و بهبود ایمنی. | · سنسورهای صنعتی IoT
· دستگاههای پزشکی متصل · سیستمهای تلماتیک ناوگان حمل و نقل |
امنیت سایبری و Zero Trust |
چارچوبها و ابزارهای امنیتی برای محافظت از سیستمها، دادهها و اطلاعات در دنیای دیجیتالی و شبکهای امروزی | · کاهش ریسک نفوذ،
· بهتر و آسان تر شدن رعایت قوانین، استانداردها و مقررات امنیتی و حفظ حریم خصوصی (مانند GDPR) · تابآوری قویتر و مقاومت بیشتر در برابر حملات سایبری. |
· ابزارهای دسترسی به شبکه Zero Trust (ZTNA)
· احراز هویت چندعاملی – MFA · پلتفرمهای مدیریت اطلاعات و رویدادهای امنیتی |
توسعه Low-Code / No-Code |
پلتفرمهایی که به کاربران غیرفنی که دانش برنامهنویسی یا کدنویسی ندارند، امکان ساخت برنامه و خودکارسازی فرآیندها را میدهند. | عرضه سریعتر راهحلها به بازار، کاهش حجم کاری انباشته بخش توسعه و برنامهنویسی حرفهای، چابکی و سرعت بیشتر. | · Microsoft Power Apps
· OutSystems · Appian |

چرا پروژه های تحول دیجیتال شکست می خورند؟
این تحول در کسب و کار اغلب قربانی این ایده ساده میشود که مهمترین جنبه آن صرفاً نصب و راهاندازی سرویس ها و نرم افزارهای جدید است. این در حالی است که ارزش واقعی این تحول برای کسب و کار، زمانی مشخص می شود که سازمان بتواند خیلی سریع به نتایج ملموس و قابل اندازه گیری دست پیدا کند. همچنین این نتایج را با گذشت زمان همچنان حفظ کند.
اما متاسفانه، بسیاری از پروژه های تحول دیجیتال شکست می خورند. یا انجام آن ها به تاخیر می افتند. علت اصلی هم این است که اغلب سازمان ها سه مورد زیر را دست کم می گیرند:
- پیچیدگی پذیرش کاربر: اینکه کارمندان چه طور می توانند فناوری جدید را یادگرفته و استفاده کنند. آیا می توانند یا می خواهند که از آن استفاده کنند. (چالش انسانی)
- چالشهای یکپارچهسازی: مشکلات مربوط به ادغام و وصل شدن سیستمهای جدید با ساختارها، سیستم ها و دادههای قدیمی شرکت. (چالش فنی)
- نادیده گرفتن تأثیر واقعی: شکت در ردیابی و فهمیدن این موضوع که واقعا تحول اجرا شده، برای کسب و کار و اهداف مالی شرکت مفید بوده یا خیر. (چالش استراتژیک)
چگونه به تحول دیجیتال در کسب و کار سرعت ببخشیم؟
سرعت دادن به تحول دیجیتال به یک استراتژی سنجیده، آگاهانه و هدفمند احتیاج دارد که هر دو جنبه فنی و انسانی تحول را پوشش بدهد. این کار به این معنی است که ما باید:
-
- نقشههای راه فناوری اطلاعات (IT) را با اولویتهای اصلی کسبوکار هماهنگ کنیم.
- متناسب با نیاز کارکنان در هنگام کار و انجام وظایف به آن ها آموزش شخصی سازی شده ارائه دهیم. همچنین امکان پشتیبانی تعبیهشده از کاربر را درون همان برنامه و صفحه ای که روی آن کار می کند را فراهم کنیم. آموزش هایی کوتاه و گام به گام نیز برای استفاده از برنامه ها در اختیار کاربران قرار دهیم.
- به صورت مداوم بررسی کنیم که کارمندان تا چه حد از ابزارهای جدید تحول دیجیتال استفاده می کنند. نظرات آن ها را بپرسیم. سپس مطابق با آن ها، سیستم ها و فرایندها را بهتر و کارآمدتر کنیم.
اصلی ترین استراتژی ها برای سرعت بخشیدن به تحول دیجیتال
اصلی ترین استراتژی هایی که مدیران ارشد، مدیر محصول و صاحبان کسب و کار می توانند از آن استفاده کنند تا به تحول دیجیتال در کسب و کار سرعت بدهند؛ همچنین از دستیابی به ارزش واقعی کسب و کار مطمئن شوند، عبارت اند از:
-
- آموزش مبتنی بر نقش (Role-Based Learning): باعث بالا رفتن سرعت کارکنان، همچنین کاهش هزینه های آموزش می شود.
- آموزش در محیط شبیه سازی شده (Sandbox Training): باعث افزایش اعتماد به نفس کاربر. همچنین به حداقل رساندن مشکلات پس از راه اندازی کسب و کار می شود.
- تعامل متنی (Contextual Engagement): باعث افزایش میزان استفاده از برنامه های تحول دیجیتال و کاهش هزینه های تولید محتوای آموزشی می شود.
- خدمات پشتیبانی سلف سرویس (Self-Service Support): بار کاری بخش پشتیبانی Help Desk) ) و هزینههای پشتیبانی را کاهش میدهد.
- بهینهسازی مبتنی بر داده (Data-Driven Optimization): باعث بهبود بخشیدن جریانهای کاری (Workflow) و بازده سرمایهگذاری (ROI) می شود.
- حلقههای بازخورد (Feedback Loops): امکان تکامل سریع و چابک مبتنی بر نظر کاربران را فراهم می کند.
نقش مشاور کسب و کار و دوره های شبیه سازی در تحول دیجیتال
مشاوران کسب و کار و دورههای شبیهسازی، نقشی بسیار حیاتی و مکمل در موفقیت آمیز بودن تحول دارند. چون تحول را از یک چالش فنی به یک چالش استراتژیک در کسب و کار تبدیل کنند.

مشاوران کسب و کار چگونه باعث موفقیت تحول میشوند؟
مشاوران کسب و کار با ارائه دادن یک دیدگاه استراتژیک و کلی به سازمانها و کسب و کارها کمک میکند تا در دام تمرکز صرف بر فناوری نیفتند. نقش اصلی آن ها کمک به تدوین یک نقشه راه تحول دیجیتال است که با اهداف کلی کسب و کار (مثل افزایش دادن درآمد یا کاهش یافتن هزینهها و …) همخوانی داشته باشد.
برای این کار، مشاوران ابتدا به سراغ تحلیل فرایندهای موجود سازمان و شناسایی موانع ساختاری و فرهنگی میروند. این کار تضمین میکند که سازمان قبل از اقدام به دیجیتالی کردن یک فرایند ناکارآمد، در ابتدا آن را بهینه کرده است. علاوه بر این، مشاوران ما در مجموعه سیم بیزینس، در مدیریت تغییر (Change Management) نیز تخصص دارند. لذا میتوانند راهکارهای متعددی برای غلبه بر مقاومت کارکنان در استفاده از ابزارهای جدید که بزرگترین مانع تحول است، ارائه دهند.
علاوه بر این، مشاوران کسب و کار با توجه به تجربه صنعتی خود به شما این امکان را میدهند تا ریسک انتخاب فناوریهای نامناسب و هزینههای اضافی در طول پیادهسازی آن ها را به حداقل برسانید.
دورههای شبیه سازی کسب و کار سیم بیزینس چه کمکی به شما در تحول دیجیتال میکند؟
تمرکز دورههای شبیهسازی کسب و کار بر جنبه انسانی و مهارتی تحول است. زیرا تحول دیجیتال نه فقط ابزار، بلکه شیوه کار و تصمیمگیریهای کارکنان را نیز تغییر میدهد. ما در دورههای شبیه سازی سیم بیزینس این امکان را در اختیار مدیران و کارکنان قرار میدهیم تا در یک محیط امن و بدون ریسک با فرایندها و ابزارهای دیجیتالی جدید (مثل سیستمهای ERP یا تحلیل دادهها) آشنا شده. در نتیجه اعتماد به نفس مورد نیاز برای کار با آن ها را به دست بیاورند.
در دورههای شبیهسازی، تصمیمات شرکت کنندگان به صورت مستقیم بر نتایج کسب و کار تاثیر میگذارد. به همین دلیل باعث تقویت ذهنیت تصمیم گیری مبتنی بر داده میشود. به واسطه تمرینهای شبیهسازی مبتنی بر نقش (Role-Based) نیز، کارکنان خیلی سریعتر و بهتر میتوانند مهارتهای لازم برای استفاده کردن از پلتفرمهای جدید مورد استفاده در کسب و کار رو یاد بگیرند.
لذا شرکت در دورههای شبیه سازی کسب و کار با سریعتر کردن روند یادگیری؛ همچنین کاهش مقاومت در برابر یادگیری، کاهش مقاومت در برابر تغییر فرآیند و کاهش ترس از شکست، تضمین میکند که سرمایهگذاری در فناوری به سرعت بیشتری میتواند به بهرهوری عملیاتی تبدیل شود.
سخن آخر
در نظر داشته باشید که موفقیت در تحول دیجیتال نه یک رویداد فنی، بلکه یک چالش استراتژیک و انسانی به حساب میآید. لذا در صورتی که به دنبال تبدیل کردن سرمایهگذاریهای دیجیتال به ارزش واقعی و پایدار در سازمان یا کسب و کار خود هستید؛ صرفاً نباید به نصب ابزارها و نرمافزارهای جدید اکتفا کنید. بلکه باید تمرکز خود را بر روی موارد زیر بگذارید:
- آموزش کارکنان
- پذیرش کار با ابزارهای جدید توسط کارمندان به عنوان بخشی از کار روزمره
- از همه مهم تر همسویی استراتژیک و پشتیبانی تمامی تصمیمات مربوط به فناوری و IT سازمان از اولویتهای اصلی کسب و کار.
ما در مجموعه سیم بیزینس با ارائه مشاوره تخصصی و برگزاری دورههای شبیهسازی کسب و کار، به شما در از بین بردن مقاومت کارکنان و تقویت ذهنیت تصمیم گیری مبتنی بر داده کمک خواهیم کرد. همچنین به شما این اطمینان را خواهیم داد که هر فناوری جدیدی که در سازمان و کسب و کار خود اجرا و پیادهسازی میکنید؛ خیلی سریع تبدیل به بهرهوری عملیاتی و مزیت رقابتی می شود.
برای تبدیل کردن نقشه راه تحول دیجیتال به نتایج قابل اندازهگیری و ملموس در کسب و کار خود، توصیه میکنیم با مشاوران ما در سیم بیزینس تماس بگیرید و راهنماییهای لازم در این زمینه را از آن ها دریافت کنید.




