تصمیم شما برای دریافت مشاوره کسب و کار یک اقدام کاملاً هوشمندانه در جهت جهش و رشد دادن بیزینس خود به حساب می آید. چون یک مشاور کسب و کار خوب و زبده میتواند نقشه راه رسیدن به موفقیت را برای شما روشن کند.
اما مسئلهای که شاید باعث گیج شدن برخی از صاحبین کسب و کارها شود، بحث انتخاب مشاوره کسب و کارها است. چون مشاوران را می توان در تخصص های مختلفی از استراتژیهای بازاریابی گرفته تا بهینهسازی فرآیندها یا حتی ورود به بازارهای جدید پیدا کرد. فراتر از این نکته نیز، بحث انتخاب مشاوره کسب و کار آنلاین یا حضوری نیز، یکی از مهم ترین انتخاب هایی است که پیش روی صاحبین کسب و کارها قرار می گیرد.
این تصمیم، برخلاف انتخاب نوع تخصص مشاور که در برخی از مواقع کاملا واضح است، میتواند کمی چالش برانگیزتر باشد.
واقعیت این است که هر دو شیوه مشاوره حضوری یا مشاوره اینترنتی کسب و کار مزایا و معایب خاص خود را دارد. اما این موضوع که کدام یک از این شیوه ها می تواند برای شما مفید باشد و کسب و کار شما را به اهداف خاص خود برساند؛ نیاز به بررسی جزئیات بیشتری دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.
در ادامه به بررسی عمیق مشاوره کسب و کار آنلاین و حضوری می پردازیم. مزایا و معایب هر یک را برای شما بیان می کنیم. در نهایت نیز، یک راهنمایی عملی به شما ارائه می دهیم تا با استفاده از آن، با دیدی روشن، بهترین نوع مشاوره ی کسب و کار را انتخاب کنید.
تفاوت مشاوره کسب و کار آنلاین با حضوری
مشاوره آنلاین، به فرایندی گفته میشود که در آن یک مشاور با استفاده از ابزارهای دیجیتال مثل تماس تصویری، ارسال تیکت، وب کنفرانس و … به تحلیل مشکلات، ارائه راهکارها و راهنماییهای تخصصی برای بهبود کسب و کار ما میپردازد.
هدف و تمرکز اصلی در ارائه مشاوره کسب و کار آنلاین و غیر حضوری، در اختیار گذاشتن دانش و تخصص از راه دور برای حل چالشها و مشکلات مشخص یک کسب و کار است.
این در حالی است که در مشاوره حضوری، یک مشاور به صورت رو در رو (در دفتر مشاور، محل کار مشتری یا مکانهای توافق شده) با صاحب کسب و کار یا تیم آن تعامل برقرار می کند.
هدف از مشاور کسب و کار اینترنتی تجزیه و تحلیل مستقیم، ارائه راه حلهای عملی و همکاری نزدیک برای بهبود عملکرد کسب و کار است.
به صورت کلی، مشاور غیر حضوری بر انتقال دانش و راهحل از راه دور (فناوریمحور) و حل چالشهای مشخص تأکید دارد. در صورتی که در مشاوره کسب و کار حضوری تاکید بر تعامل مستقیم، تحلیل عمیق در محل و همکاری نزدیک و عملیاتی است.
به یاد داشته باشید، تیم متخصص ما در مجموعه سیم بیزینس، مشتاقانه خدمات مشاوره کسب و کار را هم به صورت آنلاین و هم حضوری به شما عزیزان ارائه میدهند تا بتوانید دقیقاً همان پشتیبانی را که برای اوج گرفتن نیاز دارید، دریافت کنید.
ادامه مطلب را از دست ندهید تا بهترین تصمیم را برای آینده کسبوکارتان بگیرید!
مزایا و معایب مشاوره کسب و کار آنلاین
مزایا | معایب |
امکان دسترسی به مشاوران متخصص و مراکز مختلف مشاوره کسب و کار تهران و سایر شهرهای ایران را خواهید داشت. | محدودیت در تعامل حضوری و چهره به چهره در بعضی از مواقع بر عمق ارتباط و درک متقابل تأثیر می گذارد. البته این موضوع به میزان زیادی به شخصیت افراد و مشکل کسب و کار آن ها بستگی دارد. |
می توانید به انواع مشاور کسب و کار در حوزه های تخصصی مختلف که ممکن است به صورت محلی در دسترس شما نباشند، دسترسی داشته باشید. | مشکلاتی مثل قطعی اینترنت می تواند باعث لغو شدن جلسه مشاوره شود. |
حذف هزینه هایی چون سفر، اجاره محل برگزاری جلسه و پذیرایی باعث می شود تا به طور کلی مشاوره آنلاین اقتصادیتر و مقرون به صرفه تر باشد. | دریافت مشاوره کسب و کار تلفنی و اینترنتی در منزل می تواند با حواس پرتی بیشتری همراه باشد. در نتیجه تمرکز شما در طول جلسات کاهش پیدا کند. |
به شما امکان استفاده موثر از اطلاعات و پیادهسازی بهتر راهکارها را میدهد. زیرا میتوانید جلسات مشاوره آنلاین را برای بازبینی در آینده ضبط کنید.
این ویژگی به شما این امکان را میدهد تا بتوانید توصیهها و راهکارهای ارائه شده در مشاوره کسب و کار آنلاین را با دقت بیشتری بررسی کنید. سپس در فرایند پیاده سازی از آن ها بهره ببرید. این امر برای اطمینان از اجرای دقیق برنامهها و راهبردها حیاتی است. |
برخی از فعالیتهای عملی یا تعاملی که به حضور فیزیکی مانند بررسی فرآیندها در محل یا کارگاههای گروهی احتیاج دارند؛ ممکن است در محیط آنلاین به سختی شبیهسازی شوند. |
امکان مطالعه و مرور مجدد مطالب، تکالیفها، راهکارها و فایلهای ضبط شده در هر زمانی که بخواهید را خواهید داشت. |
مزایا و معایب مشاوره کسب و کار حضوری
مزایا | معایب |
به واسطه ارتباط رو در رو، اطلاعات و بینش های تخصصی بین مشاور و صاحبان کسب و کار بهتر منتقل می شود. این امر در حل مسائل پیچیده و حساس کسب و کار بسیار ارزشمند است. | نیاز به مراجعه حضوری و برنامه ریزی برای گذاشتن قرار ملاقات، دریافت مشاوره حضوری را زمان بر می کند. |
حضور فیزیکی مشاور امکان بررسی مستقیم فرآیندها، تحلیل در محل و ارائه راهنماییهای عملی را فراهم میکند. این امر به اجرای کارآمد راهکارها و استراتژیها در محیط واقعی کسب و کار شتاب میبخشد. | برگزاری جلسات فیزیکی معمولاً هزینههای بیشتری مثل اجاره محل، سفر و اقامت (برای مشاور یا مشتری) را شامل میشوند. |
حضور فیزیکی در یک فضای اختصاصی باعث افزایش تمرکز و داشتن حس مسئولیتپذیری بالاتر می شود. | برخلاف مشاوره کسب و کار آنلاین ،در مشاوره حضوری، با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، شاید دسترسی به بهترین متخصص و مشاور کسب و کار را نداشته باشید. |
تقویت ارتباطات حرفهای و همکاری: جلسات حضوری به ایجاد ارتباطات قویتر و همکاری نزدیکتر بین مشاور و تیم کسبوکار کمک میکند. | برگزاری جلسات مشاوره گروهی بزرگ به صورت حضوری از نظر مدیریت و برنامهریزی می تواند چالش برانگیزتر باشد. |
این امر برای کارگاهها و جلسات طوفان فکری گروهی ایدهآل است. |
راهنمای انتخاب بهترین مشاوره در حوزه کسب و کار؛ آنلاین یا حضوری
در ادامه یک راهنمایی مرحله به مرحله به شما ارائه می دهیم تا بتوانیم متناسب با نیازها، ترجیحات و شرایط خاص کسب و کار خود، تصمیم بگیرید که مشاوره کسب و کار آنلاین برای شما بهتر است یا مشاوره کسب و کار حضوری.
-
اهداف خود را تعیین کنید.
اولین و مهمترین کاری که برای انتخاب نوع مشاور کسب و کار باید انجام دهیم؛ شناسایی دقیق اهداف اصلی خود است. اهداف ما میتواند نوع مشاوره و راهنمایی مورد نیاز؛ همچنین مدت زمان مورد نیاز ما برای دریافت آن باشد.
برای درک بهتر این موضوع، بهتر است به سوالات زیر را از خود بپرسید:
- تا چه مدت زمانی به مشاوره کسب و کار احتیاج دارم؟. (آیا برای رفع یک مشکل فوری که در کوتاه مدت رفع میشود، به مشاوره در حوزه کسب و کار نیاز دارم یا یک پروژه تحول بلند مدت؟.)
- میزان تخصص مشاوره کسب و کار باید در چه حدی باشد؟. (آیا یک راهنمایی کلی میخواهم یا به یک متخصص بسیار عمیق در یک حوزه خاص نیازمندم؟.)
به صورت کلی، برای اهداف کوتاه مدت و مسائل و چالش های مشخص یک کسب و کار که تعهد کمتری را طلب میکند؛ همچنین با سرعت بیشتری به نتیجه میرسند، دریافت مشاوره کسب و کار آنلاین میتواند بهترین انتخاب باشد. زیرا این شیوه به ما امکان دسترسی سریع به اطلاعات و زبده ترین مشاوران کسب و کار را میدهد.
اما برای موفقیت در اهداف بلند مدت و پروژههایی (مانند پروژههای استراتژیک یا تحول سازمانی) که به درک عمیقتر از ساختار و فرهنگ کسب و کار شما احتیاج دارند؛ دریافت مشاوره کسب و کار حضوری میتواند موثرتر باشد. زیرا به ما امکان برقراری ارتباط قویتر با مشاور و یافت راهکارهای جامعتر و شخصیسازی شدهتری را میدهد.
البته ممکن است نتوانید یک مشاور با تخصص مورد نیاز در منطقه خود پیدا کنید. در این صورت، شما یا مشاور انتخابی ملزم به سفر می شوید. به عنوان مثال، اگر به مشاوره کسب و کار قم نیاز دارید؛ بهترین راه کار، انتخاب مشاوری است که هم در شهر قم خدمات ارائه می دهد و هم به صورت آنلاین از هر جای دنیا می توانید به او دسترسی داشته باشید.
-
نیازهای عملیاتی و سبک کاری خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
باید فکر کنید که کدام یک از شیوههای دریافت مشاوره کسب و کار آنلاین یا حضوری، میتواند چالشهای فعلی کسب و کار را رفع؛ همچنین در پیشبرد پروژههای کاری بیشترین کارایی را داشته باشد.
از دیدگاه ما در سیم بیزینس، اگر به انعطافپذیری حداکثری، دسترسی به متخصصان از راه دور بدون محدودیت جغرافیایی، همچنین پیگیری و مدیریت پروژه از طریق پلتفرمهای دیجیتال نیاز دارید؛ مسلماً دریافت مشاوره کسب و کار اینترنتی میتواند بهترین گزینه انتخابی برای شما باشد. زیرا به شما امکان برگزاری جلسات بدون نیاز به جابه جایی و دسترسی سریع به راهنماییهای تخصصی را میدهد.
در مقابل، در صورتی که برای رفع چالشهای کسب و کار خود به مشاهده مستقیم فرایندها در محل کار، برگزاری کارگاههای متمرکز با تیم، تحلیل عمیق فرهنگ سازمانی یا تعامل رو در رو جهت ایجاد اعتماد ظریف احتیاج دارید؛ بهتر است به دنبال دریافت مشاوره کسب و کار حضوری باشید. این شیوه امکان پیاده سازی عملیتر راهکارها؛ همچنین نظارت نزدیکتر بر روند اجرای آن ها را برای شما فراهم میکند.
در نهایت، انتخاب با شما است. این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه امکان تغییر نوع مشاوره کسب و کارها وجود دارد. همچنین میتوانید از یک مدل ترکیبی (هیبریدی) برای دریافت مشاوره کسب و کار استفاده کنید.
بدین معنی که بخشی از جلسات را به شکل حضوری و بخش دیگر را به صورت آنلاین برگزار کنید. در نتیجه از مزایای هر دو شیوه بهره برده و بهترین نتیجه را برای کسب و کار خود به ارمغان آورید.
-
بودجه خود را بررسی کنید.
بررسی میزان دقیق بودجهای که برای دریافت مشاوره کسب و کار آنلاین یا حضوری در نظر گرفتهاید؛ یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. هزینههای مشاوره متناسب با نوع خدمات و تخصص مشاور تا حد زیادی میتواند متفاوت باشد. این خدمات چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری، در پکیجهای مختلفی ارائه میشوند. هر یک از آن ها نیز نرخ متفاوتی دارد.
میزان تقاضا برای مشاور، تخصص او، موقعیت مکانی و نیاز به سفر از مهمترین دلایل تفاوت قیمت مشاوره در حوزه کسب و کار به حساب میآید به عنوان مثال در صورتی که به دنبال دریافت مشاوره کسب و کار اینترنتی مشهد هستید؛ امکان دارد نرخها بسته به دسترسی به مشاوران محلی و یا انتخاب مشاوره آنلاین از دیگر شهرها تفاوت داشته باشد.
با این حال، مشاوره کسب و کار آنلاین ،معمولاً مقرون به صرفهتر خواهد بود. دلیل اصلی آن نیز به ماهیت از راه دور بودن آن برمیگردد که نیاز شما یا مشاور را به سفر از بین میبرد. در نتیجه هزینههای اضافه مربوط به اقامت در هتل، غذا و دیگر موارد مرتبط با سفر حذف میشود.
ما در مجموعه سیم بیزینس تمام تلاش خود را کردهایم تا با ارائه خدمات مشاوره آنلاین و حضوری، گزینههای متنوعی را متناسب با بودجه و نیاز شما در فراهم کنیم. برای دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان متخصص ما در تماس باشید.
-
نیازهای شبکه سازی و ارتباطی خود را ارزیابی کنید.
یکی از مهمترین گامهای انتخاب نوع مشاوره کسب و کار آنلاین یا حضوری، بررسی کردن نیازهای خود برای شبکه سازی و شیوه برقراری ارتباط است. در اکثریت مواقع، زمانی که ما به مشاوره کسب و کار فکر میکنیم؛ یک تصویر انفرادی از مشاور و صاحب کسب و کار در ذهن ما شکل میگیرد. اما نکته مهم این است که این تصویر تنها گزینه روی میز برای ما نیست.
زیرا ما میتوانیم از مشاوره ی کسب و کار گروهی استفاده کنیم. این گزینه به خصوص برای افرادی که به شبکه سازی و ارتباط با دیگران علاقمند هستند؛ یک گزینه بسیار ایده آل به حساب میآید. زیرا در طول برگزاری جلسه مشاوره گروهی، شما به صورت همزمان از دو مزیت بسیار مهم یعنی دریافت راهنمایی تخصصی و در کنا آن، فرصت آشنایی و تعامل با افراد همفکر و صاحب کسب و کارهای مشابه برخوردار میشوید.
نکتهای که باید در نظر داشت، این است که شبکه سازی و تعاملات گروهی اغلب در مشاوره حضوری کارآمدتر خواهد بود. با این حال که برگزاری مشاوره گروهی آنلاین نیز امکانپذیر است. اما به صورت معمول، ایجاد ارتباط عمیق و موثر در فضای مجازی، دشوارتر از محیط حضوری خواهد بود.
بنابراین در صورتی که شبکه سازی برای شما اولویت بسیار بالایی دارد؛ مشاوره کسب و کار حضوری میتواند گزینه بسیار ایده آلی برای شما باشد.
سخن آخر
انتخاب بین مشاوره کسب و کار آنلاین یا حضوری یک تصمیم کاملاً شخصی و استراتژیک برای کسب و کار شما به حساب می آید. همان طور که در این مقاله گفتیم، هر یک از این سبک های مشاوره کسب و کار از مزایا و معایب مخصوص به خود برخوردار است. شما باید با دقت و بر اساس اهداف، نیازهای عملیاتی، برنامه کاری، بودجه و اولویتهای ارتباطی خود، هر یک از این سبک ها را مورد بررسی قرار دهید. سپس روشی را انتخاب کنید که بیشترین همخوانی را با شرایط منحصر به فرد کسب و کار شما دارد.
در نظر داشته باشید که اهمیتی ندارد کدام سبک مشاوره کسب و کار آنلاین یا حضوری را انتخاب می کنید. زیرا به هر حال، سرمایه گذاری شما بر روی مشاوره کسب و کار یکی از قدرتمندترین قدم هایی است که در جهت رشد و بهینهسازی کسب و کار خود برمی دارید.
ما در مجموعه سیم بیزینس، با درک کامل این نیازها، خدمات مشاوره کسب و کار را به هر دو صورت آنلاین و حضوری به شما عزیزان ارائه میدهیم. مشاوران متخصص ما آماده ارائه مشاوره حضوری؛ همچنین ارائه مشاوره کسب و کار اینترنتی در شیراز ،تهران و دیگر شهرهای ایران هستند تا با ارائه راهکارهای شخصیسازیشده، شما را در مسیر رسیدن به اهداف خاص کسب و کار یاری کنند. برای شروع این سفر رو به رشد کسب کار خود، کافیست با ما تماس بگیرید و نیازهای خود را مطرح کنید.