زمانی که صحبت از مدیریت پرسنل می شود، برخورداری از هوش هیجانی بالا اهمیت زیادی پیدا می کند. این امر به دلیل تغییر پارادایم و الگوها یا مدل های فکری در زمینه مدیریت است. در گذشته، تمرکز اصلی بر روی هوش منطقی (IQ) و مهارت های فنی بود. یعنی یک مدیر خوب و موفق فردی بود که از نظر ذهنی تیز، تحصیل کرده و دارای مهارت های فنی قوی باشد.
اما امروزه، به خاطر افزایش پیچیدگی سازمان ها، اهمیت یافتن روابط بین فردی و وابستگی شدید موفقیت سازمان ها به ایجاد روابط قوی و موثر بین کارکنان؛ همچنین اهمیت یافتن مدیریت تغییر، این دیدگاه در مورد مدیریت پرسنل تغییر کرده است.
تا جایی که مطابق با تحقیقات صورت گرفته، هوش هیجانی (EQ) یا توانایی درک، مدیریت و استفاده موثر از احساسات خود و دیگران، نقش بسیار مهمی در موفقیت یک مدیر منابع انسانی و پرسنلی ایفا می کند.
در صورتی که می خواهید اطلاعات جامع تری درباره هوش هیجانی و تأثیر شگفت انگیز آن بر مدیریت پرسنل دریافت کنید؛ در ادامه این مقاله از سایت سیم بیزینس با ما همراه باشید. ما در ادامه به بررسی ابعاد مختلف هوش هیجانی، روش های تقویت آن در سازمان ها و مزایای بی شمار آن برای مدیریت منابع انسانی و کارکنان می پردازیم.
هوش هیجانی چیست و چرا برای مدیریت پرسنل اهمیت دارد.
هوش هیجانی (Emotional Intelligence) که از آن به صورت مخفف EI نیز یاد می شود، به مجموعه مهارت های مهم و حیاتی اجتماعی برای مدیران منابع انسانی و پرسنلی اشاره دارد. در دنیای پرشتاب و دائماً در حال تحول منابع انسانی، توانایی درک و مدیریت احساسات (هم احساسات خود و هم احساسات دیگران) جهت موفقیت بسیار ضروری است.
زیرا مدیریت پرسنل و متخصصان منابع انسانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند؛ برای هدایت مکالمات دشوار در محل کار، حل و فصل اختلافات و ایجاد تیم های قوی مشارکتی و سازنده، توانایی بسیار بهتر و بیشتری دارند. آن ها قادر به همدلی با کارکنان، درک دیدگاه ها و نظرات آن ها و مدیریت موثر روابط بین فردی هستند.
این آگاهی عاطفی در مدیریت کارکنان می تواند باعث رضایت بیشتر کارکنان، بهبود نرخ حفظ آن ها؛ همچنین ایجاد فرهنگ کاری مثبت تر و سازنده تر در سازمان و شرکت شود.
علاوه بر این، هوش هیجانی به مدیریت پرسنل و متخصصان منابع انسانی این امکان را می دهد تا برای استخدام کارکنان تصمیمات بهتری بگیرند. زیرا با درک احساسات و رفتار نامزدهای شغلی، آن ها می توانند نه تنها مهارت ها و تجربیات فنی، بلکه مهارت های بین فردی و تناسب با فرهنگ شرکت را نیز ارزیابی کنند.
در نهایت، متخصصان منابع انسانی که هوش هیجانی بالایی دارند؛ برای مقابله با چالش های اجتناب ناپذیر و استرس های ناشی از کار آماده تر هستند. آن ها می توانند در زمان تحت فشار قرار گرفتن در شرایط سخت آرامش خود را حفظ کنند. در نتیجه تصمیمات منطقی بگیرند و در ایجاد یک محیط کاری مثبت الگو باشند.
مدیریت پرسنل چگونه می تواند هوش هیجانی خود را تقویت کند؟
مدیریت کارکنان مسئول تعیین فضای کلی یک سازمان است. به همین دلیل، برخورداری او از هوش هیجانی بالا به اندازه مهارت های ارتباطی و فنی اهمیت دارد. در دنیای پیچیده و رقابتی امروزی، یک مدیریت پرسنلی برای بقای یک کسب و کار، باید از نظر احساسی باهوش باشد تا از بقای سازمان در محیط اطمینان حاصل کند.
این متخصصان برای بهبود یافتن و تقویت هوش هیجانی، باید:
-
خودآگاهی را در اولویت قرار دهند.
مدیر منابع انسانی و پرسنلی باید به خوبی از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شوند؛ احساسات خود را به خوبی بشناسند؛ همچنین درک کنند که احساسات چگونه بر رفتار و عملکرد آن ها تأثیر می گذارد تا بتواند در شرایط پیچیده یا چالش برانگیز آن را کنترل کند. در نتیجه در جهت حل مسائل و مشکلات گام های درست بردارند.
خودآگاهی برای مدیریت پرسنل زیر دست بسیار مهم است. زیرا یک مدیر پرسنلی باید بتواند تیم خود برای مدیریت کردن و انجام دادن صحیح وظایف هدایت کند. خودآگاهی نیز، نه تنها باعث می شود تا فرد تصمیم های درست تری بگیرد. بلکه رشد فردی و سازمانی را نیز تضمین می کند.
مدیریت منابع انسانی و پرسنلی می تواند از طریق خود تأملی، جستجوی بازخورد ۳۶۰ درجه از همکاران و تمرین تکنیک های تمرکز حواس به این مهم دست یابند.
-
همدلی داشته باشند.
مدیریت پرسنل باید بر ایجاد همدلی ، توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران تمرکز کنند. این کار را می توان با گوش دادن فعالانه به کارمندان، تلاش برای درک دیدگاه ها و نظرات آن ها؛ همچنین نشان دادن نگرانی واقعی برای تامین رفاه آن ها انجام داد.
توسعه مهارت های بین فردی خوب نیز جهت تقویت هوش هیجانی بسیار اهمیت دارد. متخصصان منابع انسانی و مدیران پرسنلی باید به شکلی موثر با کارمندان ارتباط داشته باشند و تعارضات و اختلافات را به شیوه ای سازنده حل کنند.
-
مهارت خودمدیریتی را کسب کند.
در نهایت، مدیریت پرسنل می تواند هوش هیجانی خود را با مدیریت احساسات و واکنش های خود به شیوه ای مثبت و سازنده افزایش دهند . این شامل آرام ماندن در زمان برخورد با مشکلات، اجتناب از گرفتن تصمیمات تکانشی و ابراز احساسات به روشی سالم و محترمانه است. با اولویت دادن به خودآگاهی، همدلی و مهارت های بین فردی، متخصصان منابع انسانی و مدیران پرسنلی می توانند هوش هیجانی خود را بهبود بخشند و محیط کار مثبت و حمایت کننده تری ایجاد کنند.
اصول مدیریت پرسنل و هوش هیجانی
هوش عاطفی یا هیجانی فراتر از مفهوم متعارف هوش است و مهارت های نرم تری را در بر میگیرد که برای مدیریت و به کارگیری هر چه بهتر و موثرتر اصول مدیریت پرسنل حیاتی هستند. اصول مدیریت پرسنلی به مجموعه ای از قوانین، روش ها و رویکردهایی اشاره دارد که برای مدیریت کارکنان یک سازمان به کار گرفته می شود. هدف اصلی این اصول نیز، ایجاد محیطی کارآمد و پویا است که در آن کارکنان بتوانند به بهترین شکل ممکن به اهداف سازمان کمک کنند.
مدیرانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند، توانایی بیشتری برای درک احساسات خود و دیگران دارند؛ می توانند ارتباطات موثرتری برقرار کنند و توانایی بهتری برای مدیریت استرس، چالش ها و اختلاف دارند. به همین دلیل توانایی بالاتری برای اجرای اصول مدیریت پرسنل نیز دارند.
به همین دلیل است که وجود آن ها به ویژه در محیط های کاری پرسرعت و متنوع امروزی، که در آن پویایی های بین فردی می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد و روحیه تیم تأثیر بگذارد، اهمیت دارد.
به عنوان مثال از مهم ترین اصول مدیریت پرسنل که مدیران با هوش هیجانی بالا بهتر می توانند آن ها را اجرا کنند، می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:
-
روابط صنعتی
روابط صنعتی یکی از مهم ترین اصول مدیریت منابع انسانی و پرسنلی است که به روابط بین کارکنان و مدیریت، مذاکره جمعی و حل اختلافات بین کارکنان اشاره دارد. مدیرانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند، به خاطر توانایی های منحصر به فرد خود چون همدلی، خودآگاهی، توانایی کنترل احساسات و …، بهتر می توانند اصول روابط صنعتی را اجرا کنند.
به عنوان مثال، رضایت شغلی و حفظ کارکنان از نتایج مستقیم روابط صنعتی سالم هستند. ویژگی همدلی یک مدیریت پرسنل که هوش هیجانی بالایی دارد نیز، این امکان را به او می دهد تا بتواند خود را به جای کارکنان قرار بدهد. در نتیجه احساسات و نیازهای متنوع آن ها را درک کند. خودآگاهی و شناخت نقاط قوت و ضعف خود نیز باعث می شود که مدیریت با کارمندان به صورت صادقانه و شفاف ارتباط برقرار کند. این امر باعث می شود تا روابط قوی و مبتنی بر اعتماد و احترام بین مدیران و کارمندان شکل بگیرد. همچنین تنش ها در محیط کاری کاهش پیدا کند و میزان رضایت شغلی افراد افزایش یابد.
علاوه بر این، یک مدیریت پرسنل دارای هوش هیجانی بالا، به واسطه مهارت های ارتباطی قوی خود؛ همچنین گوش دادن به نظرات و پیشنهادات کارمندان و … یک جو همکاری و مشارکت در محیط کار ایجاد می کند. در نتیجه به کارکنان این حس را می دهد که بخشی از یک تیم هستند.
ایجاد چنین جو همکاری مثبت و سالمی که بر ارتباطات باز بین مدیریت پرسنل و کارکنان تاکید دارد نیز یکی از مهم ترین جنبه های روابط صنعتی است که فقط مدیران دارای هوش هیجانی می توانند آن را ایجاد کنند.
-
توسعه منابع انسانی
یکی دیگر از اصول مدیریت پرسنل که مدیران با هوش هیجانی بالا بهتر می توانند آن را اجرا کنند، توسعه منابع انسانی است. این اصل بر آموزش، توسعه مهارت ها، ارتقاء شغلی و ایجاد فرصت های رشد برای کارکنان تکیه دارد.
مدیران دارای هوش هیجانی بالا اغلب می توانند تصمیمات آگاهانه، همدلانه و استراتژیک تری بگیرند. آن ها توانایی بیشتری در درک پویایی های اساسی در موقعیت های پیچیده دارند که برای حل تعارض، مدیریت تغییر و مدیریت بحران ضروری است.
علاوه بر این، مدیران با هوش هیجانی بالا اغلب به عنوان الگو عمل می کنند و به تیم و کارکنان خود الهام می بخشند تا این مهارت ها را در خود توسعه دهند. در نتیجه باعث ایجاد محیطی در محل کار می شوند که در آن هوش هیجانی ارزش گذاری و پرورش می یابد. این نه تنها رشد فردی کارکنان را افزایش می دهد. بلکه به موفقیت و انعطاف پذیری کلی سازمان نیز کمک می کند.
معرفی منابع آموزش مدیریت منابع انسانی با هوش هیجانی
در اینجا هفت منبع، از جمله کتاب ها و پادکست ها، معرفی می کنیم که در زمینه هوش هیجانی و چگونگی استفاده از آن در مدیریت پرسنل به صورت عمیق صحبت می کند:
- کتاب Leading with Emotional Courage: اثر پیتر برگمن: این کتاب بینش هایی را در مورد اینکه چگونه شجاعت و هوش هیجانی می تواند مدیریت و پویایی محیط کار را تغییر دهد ارائه می دهد.
- کتاب Emotional Intelligence for the Modern Leader: این کتاب نوشته کریستوفر کانرز است و به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه مدیران می توانند از هوش هیجانی برای افزایش اثربخشی خود و ایجاد تیم های مشارکتی و سازنده تر استفاده کنند.
- کتاب Working with Emotional Intelligence: نویسنده این کتاب دانیل گولمن است و با تکیه بر کار اصلی خود، بر این تمرکز دارد که چگونه هوش هیجانی را می توان به طور مستقیم در محیط کار به کار برد تا روابط و عملکرد حرفه ای را افزایش دهد.
- کتاب Coaching for Emotional Intelligence: در این کتاب از باب وال، راهنمایی کاملی برای مدیریت منابع انسانی و مدیریت پرسنل درباره چگونگی آموزش دادن به کارکنان جهت توسعه هوش هیجانی ارائه می شود.
- کتاب The Language of Emotional Intelligence نوشته ژان سگال: این منبع ابزارها و استراتژی های عملی را برای بهبود مهارت های بین فردی و هوش هیجانی در محیط های حرفه ای ارائه می دهد.
- پادکست The Emotionally Intelligent Office: این مجموعه پادکست جنبه های مختلف هوش هیجانی را در محیط کار بررسی می کند، از جمله مصاحبه با کارشناسان و نکات عملی برای متخصصان منابع انسانی و مدیریت پرسنل .
- پادکست EI at Work توسط برنت دارنل : این پادکست بر چگونگی استفاده از هوش هیجانی در جنبه های مختلف محل کار، از جمله مدیریت، کار تیمی و توسعه شخصی تمرکز دارد.
این منابع ترکیبی از بینش های نظری و استراتژی های عملی را ارائه می دهند و به متخصصان و مدیران منابع انسانی و مدیریت پرسنلی کمک می کنند تا تفاوت های ظریف هوش هیجانی را در محیط کار و نحوه به کارگیری آن ها برای بهبود سلامت و اثربخشی سازمانی را درک کنند.
معرفی نرم افزار مدیریت پرسنل
نرم افزار مدیریت پرسنل رایگان یا پولی را می توان ابزارهای قدرتمندی دانست که به سازمان ها این امکان را می دهد تا فرآیندهای مختلف مربوط به منابع انسانی را به صورت یکپارچه و خودکار مدیریت کنند.
استفاده از این نرم افزارها به دلایل متعددی چون افزایش بهره وری و کاهش خطا، دسترسی آسان به اطلاعات، کمک به تحلیل بهتر داده های پرسنلی و بهبود ارتباط و همکاری کارکنان برای مدیران جذاب است.
در ادامه لیستی از بهترین نرم افزار مدیریت پرسنل اندروید و ویندوزی را معرفی می کنیم که عبارت اند از:
- سامانه مدیریت پرسنل
- ClickUp
- Asana
- Trello
- Wrike
- Zoho Projects
- Monday
- Jira
- Basecamp
- Smartsheet
- Adobe Workfront
- Microsoft Project
- TeamWork
- Celoxis
- Miro
- Nifty
سخن پایانی
هوش هیجانی، کلید اصلی موفقیت مدیریت پرسنل در برقراری ارتباط موثر با کارکنان، ایجاد محیط کاری مثبت و افزایش بهره وری به حساب می آید. مدیرانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند؛ توانایی درک و مدیریت احساسات خود و دیگران را دارند. این مهارت نیز، به آن ها این امکان را می دهد تا تیم های قوی تر و پویاتری بسازند؛ انگیزه کارکنان را افزایش دهند و به دنبال آن به اهداف سازمان دست یابند.
به همین دلیل، در صورتی که به دنبال بهبود مهارت های مدیریت پرسنل خود و ارتقای هوش هیجانی در سازمان و شرکت خود هستید؛ توصیه می کنیم در دوره های آموزش مدیریت سیم بیزینس شرکت کنید و یا برای دریافت مشاوره با کارشناسان متخصص ما تماس بگیرید. مشاوران ما با ارائه راهکارهای عملی و تخصصی، شما را در این مسیر یاری خواهند کرد.