چطور کسب و کارهای کوچک پرسود راه بیندازیم؟ از ایده تا مراحل راه اندازی

کسب و کارهای کوچک پرسود

وقتی می گوییم کسب و کار کوچک منظورمان دقیقا چیست؟

قبل از هر چیز میخواهیم یک تعریف کلی از کسب و کار کوچک  (Small Business) ارائه کنیم. به مشاغل و شرکت هایی که دارای کارمندان کمتر، خدمات و محصولات محدودتری هستند؛ کسب و کارهای کوچک گفته می شود.

رابرت کیوساکی اقتصاددان معروف، دنیای کسب و کار را به 4 بخش تقسیم می کند:

1. کارمندان

2. خویش فرمایان

3. صاحبان تجارت های بزرگ

4. سرمایه گذاران

بخش دوم از این تقسیم بندی صاحبان کسب و کارهای کوچک را شامل میشود. از نظر کیوساکی این افراد با سرمایه شخصی اقدام به راه اندازی بیزینس کوچک خود می نمایند.

آمار جالب از کسب و کارهای کوچک پرسود

مردم معمولا وقتی اسم کسب و کار کوچک را می شنوند فکر میکنند لزوما بخاطر کوچک بود درآمد کمی دارند و یا این تصور را دارند که کسب و کاری به این کوچکی محکوم به شکست است. اما خوبست بدانید اغلب برندهایی که اکنون شهرت جهانی دارند در آغاز کار خود کوچک و ناشناخته بودند. مسیر تبدیل شدن از یک بیزینس کوچک به بین المللی، از تلاش و مداومت در کار، حفظ و بهبود کیفیت میگذرد.

آمار و ارقام جهانی در مورد کسب و کارهای کوچک نشان می دهد که:

بیش از 65% از مشاغل جدیدی که سالانه ایجاد می شوند در دسته کسب و کارهای کوچک قرار می گیرند.

بیش از 50% از کارگران در کسب و کارهای کوچک مشغول به کار هستند.

52% از این مشاغل خانگی هستند.

درآمد متوسط سالانه کسب و کارهای کوچک 44000 دلار بوده است.

وقتی نام کسب و کار کوچک می‌آید، شاید این تصور ایجاد شود، که این کارها، درآمد کمی دارند. اما خوب است بدانید حدود 50% از کسب و کارهای کوچک می توانند درآمد لازم، برای تأمین زندگی 1 تا 8 نفر را فراهم کنند.

در ایران نیز طبق تعریف بانک مرکزی، مشاغل دارای کمتر از 100 کارمند در دسته کسب و کارهای کوچک قرار میگیرند. بر اساس آمارهای موجود 95% مشاغل در ایران جزء کسب و کارهای کوچک محسوب می شوند؛ بخش وسیعی از مشاغل آزاد یا در اصطلاح بازاریان تشکیل دهنده کسب و کارهای کوچک هستند. همچنین، فریلنسرها، صاحبان کسب و کارهای آنلاین، صاحبان مشاغل خانگی و … نیز در این دسته قرار گرفته و سود سالانه زیادی کسب میکنند.

چرا راه اندازی کسب و کار کوچک بهتر از شروع کسب و کار بزرگ است؟

وقتی بعنوان یک کارآفرین تصمیم میگیرید، کسب و کار خود را راه اندازی و مدیریت کنید قطعا لازم است به همه جوانب آن از جمله مسئولیت ها، نظام اقتصادی کشور، شرایط مالی، بازاریابی و خدمات مشتریان توجه داشته باشید.

نمی خواهم بگویم به قول قدیمی ها سنگ بزرگ نشانه نزدن است؛ اما از این واقعیت هم نمی توان چشم پوشی کرد که کسب و کارهای کوچک دارای مزایای فراوانی هستند.

مزایای کسب و کارهای کوچک

مزیت کسب و کار کوچک از نظر مالی: مشاغل کوچک برای شروع به سرمایه زیادی نیاز ندارند و معمولا با سرمایه های کم می توان اقدام به راه اندازی آن ها نمود.

امکان اینکه فرصت های مالی برای کسب سود بیشتر و درآمدهای میلیاردی در کسب و کارهای کوچک برای صاحب کسب بوجود بیاید زیاد است. معمولا صاحبان این مشاغل از فرصت های جهش تصاعدی درآمد سالانه و برخوردار می شوند.

  • ریسک کمتر: یکی دیگر از مهم ترین مزایای کسب و کارهای کوچک ریسک پایین آن ها است. تحقیقات نشان داده این بیزینس ها معمولا ورشکستگی ندارند.
  • خویش فرما یا رییس خود بودن: یک ویژگی خوب دیگر از کسب و کارهای کوچک این است که سهامدار و صاحب بیزینس خودتان هستید، از امنیت شغلی و استقلال برخوردار بوده و فقط به خودتان پاسخگو هستید. توصیه میکنم از داشتن اختیارات بیشتر برای داشتن عملکرد بهتر استفاده کنید. فراموش نکنید که حتما در بررسی عملکرد خود سخت گیر باشید و گزارشات دوره ای برای خود تهیه کنید؛ در غیر این صورت داشتن آزادی عمل و استقلال مانند یک شمشیر دولبه عمل نموده و کسب و کارتان را به سمت شکست خواهد برد.
  • اثرات فردی و اجتماعی کسب و کار کوچک: صاحبان کسب و کارهای کوچک به کمک ایجاد شغل و درآمد برای اطرافیان، دوستان و خانواده، رسالت اجتماعی خود را انجام داده و در بهبود اقتصاد (بطور مستقیم) سهم بسزایی دارند. بسیاری از صاحبان کسب و کارها با شرکت در رویدادهای اجتماعی و حمایت مالی از آنها بطور غیرمستقیم نیز به اقتصاد جامعه کمک میکنند. متعاقبا دستاوردهای اجتماعی برای صاحب بیزینس، موجب فراهم شدن دستاوردهای فردی از جمله افزایش اعتبار در جامعه، داشتن حس رضایت از خود و در نهایت افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.
  • انجام کار مورد علاقه: یکی از ویژگی های این نوع کسب و کارها این است که شخص می تواند به شغل مورد علاقه خود بپردازد. افراد وقتی به کارشان علاقه داشته باشند انرژی و نیروی مضاعفی برای آن صرف میکنند؛ اهداف و ایده های زیادی برای موفقیت در آن شغل در سر می پرورانند و همه این موارد باعث رشد آن کسب و کار خواهد شد.

معایب کسب و کارهای کوچک

هنگام هر نوع تصمیم گیری عاقلانه تر آن است که همه جوانب، مزایا و معایب را در کنار هم بررسی کنیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم. به همین دلیل علاوه بر مزایایی که در بالا مطرح شد، به معایب بیزینس های کوچک نیز می پردازیم.

  • مسئولیت زیاد: بخش عمده ای از کارها بر عهده خودتان است؛ از مراحل شروع و راه اندازی کسب وکار و گرفتن مجوزها، تا طراحی بیزینس پلن، تنظیم و برنامه ریزی بودجه، تولید محصول، ایجاد برنامه های بازاریابی و تبلیغ محصولات و استخدام کارمندان. داشتن مسئولیت های زیاد و متنوع صاحبان کسب و کار را مجبور میکند ساعت های طولانی تری کار کنند. در بیشتر مواقع تعطیلات مفهومی ندارد و مجبور هستید حتی آخر هفته ها هم کار کنید.
  • عدم وجود درآمد قابل پیش بینی و ثابت: معمولا در فعالیت های اقتصادی کوچک تر درآمد، از ابتدا قابل پیش بینی و تضمین نیست وثبات و پایداری ندارد. به ویژه در ابتدای راه اندازی که هنوز سابقه، اعتبار و محبوبیت وجود ندارد ممکن است به اندازه شرکت های بزرگ نتوانند مشتری جذب کنند. لذا در کسب و کارهای کوچک باید ریسک نوسانات مالی را بپذیرید. چنین ریسک هایی در زندگی کارمندی که افراد در آخر ماه دستمزد دریافت میکنند یا در بیزینس های بزرگ تر کمتر است.
  • فضای سخت رقابتی، عدم اطمینان از موفقیت و طولانی بودن فرآیند اثر بخشی: مشاغل بزرگی که در بازار به یک برند شناخته شده و معتبر تبدیل شده اند، قطعا مسیری طولانی طی کرده اند. کسب و کارهای نوپای کوچک برای شناخته شدن و رسیدن به جایگاه مطلوب در بازار نیاز به گذشت زمان دارند. صاحبان کسب و کارهای کوچک همیشه با درصدی از عدم اطمینان از موفقیت روبرو هستند؛ زیرا فرآیند راه اندازی تا به نتیجه رسیدن این بیزینس ها به دلیل وجود بازار رقابتی شدید بسیار پر چالش است. این مسئله زمانی پر رنگ تر می شود که مالک کسب و کار کوچک مشاوری ندارد تا در تصمیم گیری ها راهنمای او باشد.

نکات قابل توجه برای داشتن ایده کسب و کارهای کوچک پرسود

تمامی ایده ها بای راه اندازی بیزینس های کوچک مانند یکدیگر نیستند و برخی از آن ها ممکن است چندان سودآور نباشند. به همین دلیل است که انتخاب ایده درست اهمیت زیادی دارد. کلید انتخاب یک تجارت کوچک پرسود نیز، پیدا کردن ایده ای است که هم با علایق و مهارت های شما همخوانی داشته باشد. هم اینکه بتوان آن را با هزینه پایینی راه اندازی و مدیریت کرد.

در اینجا به چند مورد از ویژگی های کلیدی که توجه به آن ها باعث ایجاد و انتخاب ایده کسب و کارهای کوچک پرسود می شود، اشاره می کنیم که عبارت اند از:

  • نیاز به آموزش کمی دارد

کسب و کاری را انتخاب کنید که راه اندازی آن به دانش و تخصص فعلی شما نیاز دارد. این امر نه تنها زمان مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار را کمتر می کند. بلکه به شما این امکان را می دهد تا با هزینه کمتری تجارت کوچک خود را راه اندازی کنید. زیرا در این صورت نیازی به پرداخت هزینه بابت گذراندن دوره های آموزشی نخواهید داشت.

علاوه بر این، شما با ارائه خدماتی که در آن زمینه مهارت دارید؛ اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و کیفیت بالاتری را ارائه خواهید داد.

  • نیاز به هزینه راه اندازی پایین

سعی کنید کسب و کاری را راه اندازی کنید که شروع کردن آن نیاز به سرمایه هنگفتی نداشته باشد. هزینه های راه اندازی یک تجارت کوچک پرسود می تواند شامل هزینه های کمی مانند خرید یک دامنه وب سایت یا تجهیز یک کارگاه کوچک در خانه باشد.

با شروع کوچک و کم هزینه، ریسک پذیری شما پایین تر می آید. همچنین انعطاف بیشتری برای رشد تدریجی کسب و کارهای کوچک پرسود خود خواهید داشت.

  • مدیریت آسان موجودی

کسب و کار های کوچک که به مواد اولیه یا محصولات کمی برای مدیریت نیاز دارند؛ گزینه های ایده آلی هستند. زیرا به جای انبارداری حجیم محصولات، می توانید روش “فروش مستقیم” (drop-shipping)  را امتحان کنید که در آن شما واسطه فروش محصولات دیگران هستید و نیازی به نگهداری فیزیکی کالا ندارید.

همچنین می توانید به سراغ تولیدات دست ساز در تعداد کم بروید تا از هزینه های بالای نگهداری موجودی اولیه جلوگیری کنید.

  • آنلاین باشد.

در دنیای امروز، داشتن یک کسب و کار اینترنتی مزایای زیادی دارد. با راه اندازی کسب و کارهای کوچک پرسود آنلاین، دیگر نیازی به اجاره دفتر کار و هزینه های جانبی آن ندارید. همچنین انعطاف پذیری بالایی در مدیریت زمان خواهید داشت و می توانید کسب و کار خود را از هر مکان و در هر ساعتی مدیریت کنید.

  • قابل مدیریت با تعداد کم نیرو

به عنوان صاحب تجارت های کوچک ممکن است در ابتدای کار نتوانید کارمند زیادی استخدام کنید. پس بهتر است سراغ ایده هایی بروید که بتوانید به طور واقع بینانه آن ها را به تنهایی یا با کمک افراد کم مدیریت کنید.

با رشد تدریجی کسب و کار، در آینده می توانید به فکر گسترش تیم خود باشید.

با در نظر گرفتن این نکات و کمی خلاقیت، می توانید ایده ای عالی برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک پرسود پیدا کنید که متناسب با مهارت ها و بودجه شما باشد. فراموش نکنید که تحقیقات لازم را انجام دهید؛ یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید و برای موفقیت تلاش مستمر کنید.

معرفی 10 کسب و کار کوچک آینده دار

تغییرات در دنیای امروز سریعتر از هر زمان دیگری رخ می دهد. کسب و کارها نیز به شدت تحت تأثیر این تغییرات قرار میگیرند. به همین دلیل، برای افرادی که تازه می خواهند کسب و کار راه اندازی کنند خوب است نیم نگاهی به جایگاه آن بیزینس در آینده داشته باشند.

1. تولید محتوا (متنی، تصویری، پادکست یا ویدیویی) یک کسب و کار کوچک جدید در ایران

یکی از مشاغل پر تقاضا در سالهای اخیر تولید محتوا و کپی رایتینگ بوده است که در آینده هم این تقاضا وجود دارد. چون همه شرکت ها برای معرفی خود به مشتریان و فروش بیشتر به فعالیت در فضای مجازی نیاز دارند. اگر در نویسندگی مهارت دارید یا دوربین فیلمبرداری و ابزار عکاسی در اختیار دارید؛ میتوانید با محتوا نویسی برای وب سایت ها یا فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام از این مهارت کسب درآمد کنید.

2. چاپ سیلک

چاپ طرح دلخواه روی محصولات در دسته مشاغل تولیدی پرسود قرار دارد. چاپ طرح روی محصولات سرامیکی مانند ماگ و گلدان یا چاپ روی پارچه مانند هودی، تیشرت، کلاه و … امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. این کسب و کار نیاز به سرمایه اندک داشته و آموزش آن هم خیلی ساده است.

3. پرورش گل و گیاه (زینتی یا دارویی) یک شغل رویایی

اگر دوست دارید شغلی داشته باشید که هیچوقت در آن احساس خستگی نکنید حتما پرورش گیاه را انتخاب کنید. نبود فضای سبز در آپارتمان ها افراد را به داشتن گیاهان آپارتمانی تزیینی ترغیب میکند. همچنین با اقبال چند ساله اخیر مردم به طب سنتی پرورش گیاهان دارویی می تواند یک فعالیت اقتصادی سودآور باشد. برای این کار فقط به تجهیزات اولیه ی باغبانی و آماده سازی خانه ای با شرایط مناسب برای رشد گیاهان نیاز دارید.

4. دراپ شیپینگ کسب و کار کوچک آینده دار با درآمد عالی

به وسیله دراپ شیپینگ می‌توانید بدون نیاز به صرف هزینه برای داشتن محصولات فیزیکی یا اجاره انبار، یک بیزینس آنلاین داشته باشید. این کسب و کار در دسته خرده فروشی قرار می گیرد و تمام کاری که برای آن انجام می دهید ساخت یک فروشگاه اینترنتی و همکاری با یک برند تولیدی یا تامین کننده محصول است. به این ترتیب که شما بعنوان فروشنده، سفارشات را بصورت آنلاین در سایت خود دریافت میکنید و جزییات سفارش را به عمده فروش یا تولید کننده محصول ارجاع می دهید و آنها بطور مستقیم محصولات را به مشتری ارسال میکنند.

5. خدمات ورزشی، تناسب اندام و سلامتی

اگر مربی ورزش یا فیتنس هستید؛ میتوانید بدون سرمایه اولیه برای تاسیس باشگاه و خرید لوازم ورزشی، دانش و مهارت خود را به یک کسب و کار پرسود تبدیل کنید. کافیست به عنوان مربی شخصی، به افرادی که به سلامتی خود علاقمند هستند برنامه ورزشی مخصوص و رژیم غذایی مناسب ارائه دهید و به کمک مهارت مربیگری خود کسب درآمد کنید. این مورد می تواند برای افرادی که در زمینه یوگا یا مدیتیشن تخصص دارند هم کاربرد داشته باشد.

6. رستوران یا کافه سیار

زندگی های پرمشغله امروزی وقت زیادی برای آشپزی باقی نمی گذارد. تمایل به سفارش غذاهای فوری به خصوص برای وعده غذایی ناهار که افراد در محل کار هستند، رو به افزایش است. . اگر علاقمند به آشپزی هستید میتوانید یک ون را به کافه یا رستوران سیار تبدیل کنید و با هدف قرار دادن مراکز شلوغ شهر، یک درآمد باور نکردنی برای خود ایجاد کنید. توجه کنید که هزینه های مربوط به راه اندازی رستوران مانند اجاره کردن مکان، دکوراسیون داخلی آن و … در کسب و کار ماشین غذا، حذف خواهد شد. البته کسب و کار رستوران یا کافه سیار نیاز به اخذ مجوزهایی از شهرداری و بهداشت دارد.

کسب و کار تهیه غذای خانگی، کیک و شیرینی و … هم تقریبا در همین دسته از کسب و کارهای کوچک پرسود قرار می گیرد. می توانید ایده هایی مانند تهیه غذای وگان برای افرادی که رژیم گیاه خواری دارند، را هم امتحان کنید.

7. تولید محصولات جایگزین پلاستیک، کسب و کاری سودآور برای دوستداران طبیعت

طراحی و تولید محصولات غیرپلاستیکی و سازگار با محیط زیست، با توجه به شرایط نامناسب زمین به یک دغدغه جدی تبدیل شده است. تولید و فروش کیسه های بسته بندی و ظروف غذا که جایگزین کیسه های یکبارمصرف و ظرف های پلاستیکی غذا خواهند شد؛ راه اندازی این کسب و کار درآمدی عالی و آینده ای درخشان دارد.

8. ارائه خدمات پرستاری از سالمندان یا نگهداری کودکان

کودکان و سالمندان هر کدام به مراقبت های خاص خود نیاز دارند.

خانم های شاغل معمولا در بردن فرزندشان به مهد کودک دچار دردسرهای فراوانی میشوند. اگر به بچه ها علاقه دارید و یا مهارت ارتباط با کودکان را آموزش دیده اید، می توانید از این فرصت استفاده کنید و یک کسب و کار با درآمد خوب برای خود راه اندازی کنید.

از سویی سالمندان به خدمات پزشکی-پرستاری، فیزیوتراپی در منزل، تهیه غذا و … نیاز دارند. متاسفانه سن جمعیت در ایران در حال افزایش است و همین امر می تواند نیاز به کسب و کارهای حوزه خدمات سالمندان را در آینده افزایش دهد. بنابراین اگر یک کسب و کار کوچک ارائه خدمات به سالمند راه بیاندازید می توانید سود مناسبی کسب کنید.

9. دستیار مجازی

این شغل در دهه گذشته رواج زیادی پیدا کرده است. دستیار مجازی جایگزینی برای همان دستیار شخصی یا اجرایی است. خدمات پشتیبانی و مدیریت روزانه کارها، انجام امور اداری، برنامه ریزی جلسات، سفرها، مدیریت ایمیل و … که همه اینها از راه دور انجام میشود. اگر شما هم مهارت های سازمانی قوی دارید و دوست دارید یک کسب و کارکوچک با ساعات کاری منعطف و درآمد خوب داشته باشید حرفه دستیار مجازی یکی از بهترین ایده های کسب و کار برا شما است.

10. ارائه خدمات مشاوره

آگاهی شما در هر موضوعی می تواند شما را به یک مشاور خوب در آن زمینه تبدیل کند. تجارب شما در حوزه IT، حقوق، تجارت، اقتصاد، بازاریابی، منابع انسانی و … می تواند راهنمای افراد زیادی باشد. می توانید در ابتدای راه بصورت ساعتی به کسب و کارهای بزرگ و کوچک خدمات مشاوره ارائه دهید و پس از جذب سرمایه کافی با راه اندازی یک شرکت مشاوره به درآمدی کم نظیر دست پیدا کنید

می توان ده ها ایده مناسب دیگر برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک پرسود پیشنهاد داد که از حوصله این مقاله خارج است؛ اما چند نکته اساسی را در هنگام انتخاب کسب و کارتان در نظر داشته باشید:

قبل از راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان حتما در مورد آن تحقیقات کافی انجام دهید. به خصوص سعی کنید دورنمایی از آینده کار را برای خود ترسیم کنید.

آینده دار ترین کسب و کارها آنهایی هستند که سرمایه کمتری برای توسعه آنها نیاز است و بدون افزایش حجم کاری می توان آنها را گسترش داد.

فراموش نکنید که در دنیای تکنولوژی کسب و کارهای مجازی و آنلاین جز پرسود ترین کسب و کارها هستند.

مراحل راه اندازی کسب و کارهای کوچک پرسود

چطور کسب و کارهای کوچک پرسود راه بیندازیم؟

 نمی دانم ایده من با موفقیت انجام می شود یا نه؟

این ها سوالاتی است که در جلسات مشاوره کسب و کار زیاد پرسیده می شود. ابتدای مسیر اجرای کار همیشه پر از ابهام سوال و چالش است. اگر شما هم در آستانه راه اندازی کسب و کار خودتان هستید این بخش از مقاله سیم بیزینس با ارائه گام های عملی، پاسخگوی بسیاری از سوالات شما خواهد بود.

4 مراحله اجرایی لازم برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک پرسود

 

1. ارزیابی مهارت، استعداد و شناسایی سلیقه

حتما شنیده اید که تا شناخت دقیق از خود و توانایی هایتان نداشته باشید در هیچ کاری به موفقیت دست نمی یابید. اول به این سوالات درباره خود جواب دهید. علاقه و استعداد شما در انجام چه کارهایی است؟ کدام شغل هرگز شما را خسته و کسل نمی کند و همیشه از انجام آن لذت می برید و دوست دارید از طریق آن کسب درآمد کنید؟ بطور مثال اگر قصد دارید در حوزه آموزش آنلاین کسب و کار راه اندازی کنید قطعا به علم و مهارت کافی در این حوزه نیاز دارید. اگر مهارت های کافی را ندارید قبل از شروع کار باید به تقویت و توسعه مهارت های فردی خود بپردازید. در غیر اینصورت نه تنها به موفقیت، سود و درآمد نخواهید رسید بلکه از همان ابتدا کسب و کار کوچک شما با شکست مواجه خواهد شد.

2. مطالعه، تحقیق، آینده پژوهی و برنامه ریزی برای کسب و کار

یکی از مهم ترین دلایل عدم موفقیت در کسب و کارها، طبق آمار موثق نداشتن اطلاعات دقیق در مورد کسب و کار است. به همین دلیل هوشمندانه تر آن است که قبل از آغاز کار مطالعه دقیقی در مورد آن کسب و کار انجام دهید. پیشنهاد می شود در این مرحله، نمونه های اجرا شده آن بیزینس را بررسی کنید. آیا در زمینه انتخابی کسب و کار مورد نظر شما نمونه های موفق وجود دارد؟ وجود نمونه های موفقی که به سوددهی رسیده اند می تواند به شما این اطمینان را بدهد که آن کسب و کار آینده خوبی دارد. برخی از کسب وکارهای کوچک پرسود که در ایران با موفقیت روبرو شده اند عبارتند از:

بسته بندی ادویه و مواد غذایی، ترجمه، آموزش آنلاین، خدمات زیبایی، غذای خانگی، سبزی خرد کنی، مشاوره، تعمیرات و جوشکاری سیار و …

بعد از بررسی گذشته کسب و کارها لازم است نگاهی به آینده آنها هم داشته باشید. آینده پژوهی کسب و کار مهم ترین عامل گسترش، رشد و تداوم آن است. با گذشت زمان و تغییرات دنیا و زندگی انسان ها بسیای از مشاغل دیگر رونق قدیم را ندارند؛ همچنین مشاغل جدید زیادی بوجود آمده اند که قبلا نیازی به آنها نبود. پس اگر میخواهید کسب وکارتان سالیان زیادی برایتان سودآور باشد باید نگاهتان رو به سوی آینده باشد.

در فاز مطالعه و تحقیق، از بررسی رقبا، تحقیق بازار، امکان سنجی مالی و دریافت مشاوره کسب و کار غافل نشوید.

 

اگر ایده مناسب و مورد علاقه خود را پیدا کرده اید می توانید با دریافت مشاوره کسب و کار از سیم بیزینس، راه اندازی و توسعه کسب و کار خود را تسریع کنید. رزرو 1 جلسه مشاوره رایگان

 

3. تدارک مقدمات کسب و کار

حال زمان آن رسیده که مقدمات کسب و کار را فراهم کنید. برای شروع رسمی کارتان از نوشتن بیزینس پلن شروع کنید. یک نام برای برند خود انتخاب کنید. ساختار تجاری مناسب با ایده و کسب و کار خود را تعیین کنید. در نهایت برای شروع رسمی کسب و کار را ثبت کنید و مجوزهای لازم را دریافت نمایید. ابزار مورد نیاز برای شروع به کار را خریداری کنید. پیشنهاد می شود کار را در ابعاد کوچک آغاز کنید. مثلا برای دوستان، فامیل و اطرافیان خدمات خود را ارائه دهید. اجرای کار در مقیاس کوچک منجر به افزایش تسلط، تجربه و مهارت شما می شود. علاوه بر آن می توانید با فیدبک گرفتن از مشتریان ایرادات احتمالی کارتان را رفع کنید. قطعا با بهبود کیفیت خدمات، تعداد مشتریان و آگاهی از برند افزایش پیدا کرده، و کسب و کار کوچک شما به مرور رشد خواهد کرد.

4. تعیین بازار هدف تبلیغ و بازاریابی

وقت آن رسیده که مخاطب شناسی، بررسی بازار هدف و میزان تقاضا برای این کسب و کار را بررسی کنید. بطور مثال اگر بیزینس شما در حوزه سبزی خردکنی یا تهیه و بسته بندی غذاهای نیمه آماده است؛ بیشتر مخاطبان شما را خانم ها و بطور خاص تر خانم های شاغل تشکیل می دهند. چون زمان کمتری برای آشپزی دارند. در نهایت کانال های مناسب برای معرفی خدمات، تبلیغات و بازاریابی را پیدا کنید و با جذب مشتری بیشتر موجب پیشرفت هر چه بیشتر کسب و کار کوچک پرسود خود شوید.

اشتباهات رایج افراد برای راه اندازی کسب و کار کوچک

راه‌اندازی یک کسب‌ و کار چالش برانگیز است. اما زمینه ‌های زیادی وجود دارد که می ‌توانید روی آن ها تمرکز کنید تا مطمئن شوید که کسب‌ و کار شما بعد از سال اول، همچنان سرپا باقی می ‌ماند و به موفقیت خود ادامه می‌ دهد.

ما از صاحبان و مدیران چندین تجارت کوچک پرسود خواستیم تا اشتباهاتی را که به عنوان صاحبان کسب و کار کوچک هنگام راه‌ اندازی کار خود انجام داده اند را با ما در میان بگذارند.

از این اشتباهات که شما باید از آن اجتناب کنید عبارت اند از:

  • ترس از شکست

بسیاری از افراد به دلیل ترس از شکست، از شروع کسب و کار کوچک خود منصرف می شوند. به خاطر داشته باشید که شکست جزئی از مسیر یادگیری و رسیدن به موفقیت است. همان طور که «آدری دارو» مدیرعامل شرکت Earth Source Organics می گوید: “بزرگترین اشتباهی که می توانید مرتکب شوید، ترسیدن از شکست است. شکست کلید موفقیت کسب و کارهای کوچک پرسود به حساب می آید و روبه رو شدن با ترس ها برای آینده کسب و کار شما ضروری خواهد بود. زیرا نحوه برخورد شما با شکست و یادگیری و عبرت گرفتن از اشتباهات، راز دستیابی به موفقیت های بزرگ است.

  • نداشتن برنامه ریزی

شروع یک کسب و کار بدون داشتن یک برنامه ریزی دقیق، ریسک بالایی به همراه دارد. همان طور که «دیکن هیز» موسس شرکت Well Kept Wallet  می گوید: “بسیاری از بیزینس های کوچک بدون یک برنامه اولیه شروع به کار می کنند. اگر شما نیز برنامه ریزی نکنید، در اصل برای شکست برنامه ریزی کرده اید.

زیرا داشتن یک  برنامه کسب و کار، حتی به صورت خلاصه، برای هر کسب و کار کوچک و نوپا ضروری است. این برنامه باید شامل هزینه های راه اندازی و عملیاتی، میزان فروش مورد انتظار، مخاطبان هدف و دلایل خرید آن ها از شما باشد.

  • بی نظمی و نداشتن سازماندهی

سازماندهی در هر کسب و کاری، به خصوص تجارت های کوچک ،اهمیت زیادی دارد. زیرا اداره یک کسب و کار کوچک مانند مدیریت یک مجموعه با کارهای فراوان است. لذا داشتن برنامه ریزی روزانه و لیست کردن کارها بر اساس اولویت، به شما کمک می کند تا با بهره وری بیشتری فعالیت کنید.

  • شناخت نداشتن از بازار و مخاطب هدف

یکی از اشتباهات رایج صاحبان کسب و کار های کوچک و نوپا، وقت نگذاشتن برای درک بازار یا مشتریانی است که برای آن ها محصول یا خدمت تولید می کنند. «جرج دگلین» مدیرعامل شرکت OneSignal می گوید: “برای بسیاری از کارآفرینان، تمرکز روی جنبه های فنی و تولید محصول، از صحبت با مشتریان آسان تر به نظر می رسد. اما بدون دریافت بازخورد مداوم از مشتریان فعلی یا بالقوه، نمی توانید متوجه شوید که در مسیر درست هستید یا خیر”.

علاوه بر این، باید به یاد داشته باشید که ساخت یک محصول عالی، همیشه به معنای یک تجارت کوچک پرسود و موفق نیست.

  • تلاش برای انجام تمامی کارها به تنهایی

بسیاری از کارآفرینان به اشتباه بر این باور هستند که باید همه کارها را به تنهایی انجام دهند.  سعی نکنید کسب و کارهای کوچک پرسود و جدید خود را به تنهایی اداره کنید. مشاوران باتجربه و قابل اعتمادی مانند مشاوران کسب و کار ما در سیم بیزینس پیدا کنید و در مورد ایده های تجاری، استراتژی، چالش ها و پیشرفت خود با آن ها صحبت کنید.

مشاوران ما در سیم بیزینس می توانند در زمینه های مختلفی از جمله بازاریابی، امور مالی، و مدیریت به شما راهنمایی کنند. با تکیه بر دانش و تجربه آن ها، می توانید تصمیمات آگاهانه تری بگیرید و احتمال موفقیت کسب و کار های کوچک خود را افزایش دهید.

  • ارزش گذاری پایین محصولات یا خدمات

تعیین قیمت مناسب برای محصولات یا خدمات بسیار مهم است. «جیمز چیتندن» بنیانگذار شرکت OneClickAdvisor می گوید: “قیمت گذاری خیلی بالا یا خیلی پایین برای به دست آوردن سهم بازار، اشتباه است”. لذا اگر محصول یا خدمات خوبی ارائه می دهید، قیمت آن را متناسب در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید که قیمت گذاری منصفانه نه تنها به کسب و کار های کوچک کمک می کند، بلکه ارزش و اعتبار آن را نیز در نزد مشتریان افزایش می دهد.

  • راه اندازی زودهنگام

شروع عجولانه بیزینس های کوچک بدون آمادگی کامل، می تواند نتایج زیان باری داشته باشد. «جمس کالینز» مشاور کسب و کار می گوید: “یکی از بزرگترین اشتباهات استارتاپ ها، راه اندازی قبل از آمادگی است”.

شروع کسب و کارهای کوچک پرسود باید به گونه ای باشد که بتواند مشتریان جدید را مدیریت کند. پس قبل از راه اندازی و جذب مشتری، اطمینان حاصل کنید که سیستم ها و فرآیندهای شما مانند شرایط و فرآیند پرداخت، قراردادها و ارتباطات برقرار شده باشد. در عین حال نیز می توانید به استراتژی بازاریابی خود نیز پایبند باشید.

در حقیقت فرآیندهای پشت صحنه تجارت های کوچک باید قبل از شروع به کار با مشتریان، کاملاً بدون نقص باشند. زیرا در غیر این صورت، این نواقص نمایان شده و کسب و کار شما از نظر مشتریان حرفه ای و قابل اعتماد به نظر نمی رسد.

کلام پایانی

در این مقاله از سیم بیزینس سعی کردیم ایده هایی برای راه اندازی کسب وکار به شما معرفی کنیم که در این 3 ویژگی مشترک باشند: اول: نیازبه سرمایه کمی داشته باشند. دوم: کوچک باشند. سوم: پرسود باشند. در ادامه به معرفی گام های اجرایی برای راه اندازی درست و اصولی کسب و کار پرداختیم. تنها کاری که شما باید انجام دهید انتخاب ایده ای است که مناسب موقعیت و مهارت های شما باشد، مقدمات و برنامه ریزی را انجام دهید و تجارت موفق خود را استارت بزنید. بدین ترتیب با صرف سرمایه اندک به پول و درآمد مطلوب خواهید رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ارتباط با ما

مشاوره کسب وکار

مشاوره حضوری و غیر حضوری Simbusiness گامی بلند برای موفقیت کسب و کار شما

دوره های مدیریتی

رویدادی یافت نشد

مطالب پیشنهادی