یک حقیقت تلخ است. اما باید بپذیریم که نزدیک به ۹۰ درصد استارتاپ ها در راه اندازی کسب و کار جدید خود شکست می خورند. این آمار هشدار دهنده صرفاً به خاطر نبود یک ایده نوآورانه و منحصر به فرد نیست؛ (چه بسا برخی از استارتاپ های شکست خورده، ایده بسیار منحصر به فردی داشته اند که می توانست صنعت و حوزه شغلی آن ها را متحول کند).
اصلی ترین دلیل شکست استارت آپ ها و کسب و کارها، بیشتر ناشی از انجام یک سری از رایجترین اشتباهات راهاندازی کسب و کار است.
درک عمیق چنین اشتباهاتی؛ همچنین آگاهی از سه اصل مهم راه اندازی کسب و کار، در کنار شناخت انواع منابع کلیدی برای راه اندازی کسب و کار میتواند نه تنها مانع از شکست کسب و کار شما شود؛ بلکه باعث رشد کسب و کار و رسیدن آن به پتانسیل کامل خود باشد.
به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در ادامه این مقاله، از اشتباهات رایج در کسب و کار پرده برداریم. اشتباهاتی که شامل کمبود سرمایه، مدیریت نقدینگی ضعیف و عدم برنامهریزی گرفته تا نادیده گرفتن نیازهای مشتریان و عدم تحقیق بازار است.
علاوه بر این، درباره اینکه سه اصل مهم راه اندازی کسب و کار چیست ؟؛ با شما صحبت خواهیم کرد. به شما نشان خواهیم داد که چگونه رعایت نکردن این اصول باعث اشتباه در کسب و کار میشود. همچنین چگونه با شناخت و بهره گیری از آن ها می توانید از گرفتار شدن در دام های رایج استارتاپی در راه اندازی کار دوری کنید. در نتیجه شانس بقا و رشد کسب و کار خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.
معرفی 9 عدد از رایج ترین اشتباهات راهاندازی کسبوکار
راه اندازی کسب و کار جدید همواره با منحنی یادگیری همراه است. هر بنیانگذار کسب و کاری در این مسیر اشتباهات متعددی خواهد داشت. اما برخی از اشتباهات در مسیر راه اندازی کار هستند که بارها و بارها توسط افراد و استارتاپ ها تکرار می شوند. با شناخت این اشتباهات میتوانید مانع از تکرار آن ها در کسب و کار خود شوید.
در ادامه به ۱۰ مورد از متداولترین و رایجترین این اشتباهات میپردازیم. هر یک از این خطاها، اغلب مربوط به نادیده گرفتن یکی از سه اصل مهم چگونگی راه اندازی کسب و کار یعنی برنامهریزی دقیق و جامع، مدیریت هوشمندانه سرمایه و شناخت عمیق صنعت برمیگردد.
همچنین اغلب اشتباهات راهاندازی کسبوکار نشان دهنده سوء مدیریت و نادیده گرفتن یکی از انواع منابع کلیدی در راهاندازی کسب و کار نظیر منابع مالی، انسانی، دانش و اطلاعات در صنعت و حوزه کاری خود است.
آگاهی از این اشتباهات به شما این امکان را میدهد تا به جای تمرکز کردن بر حل مشکلات ناشی از آن ها، انرژی و تمرکز خود را بر مسیر رشد و گسترش کسب و کار خود بگذارید.
-
سوزاندن سریع سرمایه: قاتل خاموش استارتاپها
یکی از رایجترین و در عین حال مخربترین اشتباهات راهاندازی کسبوکار که بنیانگذاران کسب و کار و استارتاپها مرتکب میشوند؛ مدیریت ضعیف جریان نقدینگی است که به سوزاندن سریع سرمایه ختم میشود.
مطابق با آمار منتشر شده، تقریباً ۸۲ درصد از استارت آپها در کسب و کار خود شکست میخورند. چون سرمایه که یکی از حیاتیترین انواع منابع کلیدی برای راه اندازی کسب و کار به حساب میآید را از دست می دهند. هدر دادن سرمایه و پول نیز به معنای از دست دادن سریع اصلیترین شریان حیاتی کسب و کار است.
این اشتباه در مراحل راه اندازی کسب و کار زمانی اتفاق میافتد که بنیانگذاران کسب و کار، بدون توجه و نظارت دقیق، شروع به خرج کردن سرمایه خود میکنند. به عنوان مثال دفترهای شیک و گران قیمت اجاره میکنند؛ یا قبل از این که واقعاً نیاز داشته باشند، کارمندان متعدد استخدام میکنند؛ یا بدون توجه به موجودی انبار، کالای اضافی میخرند و در نهایت ضرر می کنند.
راه کار جلوگیری از اشتباهات راهاندازی کسبوکار و حفظ سرمایه
برای جلوگیری از چنین اشتباهاتی در راه اندازی یک کسب و کار و حفظ سرمایه باید کارهای زیر را انجام دهید:
-
- داشتن یک برنامهریزی بودجه واقع بینانه و تفصیلی: این برنامه ریزی باید تمامی درآمدهای پیش بینی شده و هزینههای احتمالی شما را شامل شود.
- مدیریت همیشگی موجودی کالاهای خود: تا از انباشت بیش از حد محصولات (که باعث راکت شدن سرمایه میشود.) یا کمبود آن (که باعث از دست دادن فرصت فروش می شود.) جلوگیری کنید.
- نگهداری مقداری ذخیره نقدی یا پسانداز: این کار، هوشمندی زیادی میطلبد. این ذخایر در ماههای کم فروش یا زمانی که تب و تاب اولیه کسب و کار شما فروکش کرده و مشتریان شما کاهش پیدا کردهاند؛ به کسب و کار شما این امکان را میدهد تا سر پا بماند.
- برنامه ریزی برای چالش های احتمالی آینده: به عنوان مثال، اگر فروشنده نوع جدیدی از نوشیدنی های خنک هستید؛ عاقلانه است که آمادگی لازم برای مواجهه با کاهش فروش در ماههای زمستان را داشته باشید.
بهترین راهکار برای مدیریت صحیح جریان نقدینگی و جلوگیری از انجام اشتباهات راهاندازی کسبوکار راهنمایی گرفتن از یک مشاور کسب و کار است. یک مشاور کسب و کار با تخصص خود، پیشبینیهای جریان نقدینگی را مطابق با سناریوهای متعدد (در بهترین حالت، بدترین حالت و واقعبینانه) انجام می دهد. در نتیجه یک دید شفاف از وضعیت مالی آینده کسب و کار را در اختیار بنیانگذاران می دهد.
این کار به شما این امکان را می دهد تا با شناسایی زودهنگام دورههای کمبود نقدینگی، قبل از وقوع بحران، راه کارهای لازم برای مقابله با آن پیدا کنید.
-
نداشتن تیم مناسب
یکی از مهلک ترین اشتباهات راهاندازی کسبوکار که اکثریت استارتاپها را به ورطه شکست میکشاند، نداشتن تیم مناسب است. تقریبا ۲۳ درصد از استارتاپها و کسب و کارهای ناموفق، عامل اصلی شکست خود را مشکلات تیمی میدانند.
دلیل این مشکل در مراحل راه اندازی یک کسب و کار ،میتواند کمبود تجربه بنیانگذاران یا نیروهای تازه استخدام شده باشد. حتی عدم وجود چشم انداز و اهداف مشترک بین بنیانگذاران و کارمندان اولیه یک کسب و کار نیز، میتواند دلیل شکست استارتاپها باشد.
البته وجود کمی اختلاف نظر و چالش بین اعضای پرشور تیم در مسیر رسیدن به اهداف کسب و کار یا استارتاپ کاملاً طبیعی است. اما در یک تیم، اگر کارمندان نتوانند به صورت شفاف و محترمانه با یکدیگر ارتباط داشته باشند؛ مشکلات بسیار بزرگی برای کسب و کار ایجاد میشود.
به همین دلیل است که تیم سازی یکی از مهمترین و حیاتیترین بخشهایی است که اغلب در دورههای آموزش راه اندازی کسب و کار جدید به آن پرداخته می شود.
راه کار جلوگیری از اشتباهات کسب و کار در تیم سازی
برای گذر از این نوع اشتباهات راهاندازی کسبوکار و داشتن یک تیم کارآمد و مناسب باید تمرکز خود را بر روی انتخاب صحیح اعضا و ایجاد فرهنگ سازمانی قوی بگذاریم. یعنی شرکت و کسب و کارهای تازه تاسیس باید افراد با تجربه و متخصص در حوزه کاری خود؛ همچنین افرادی که اهداف و دیدگاههای مشترکی با آینده شرکت دارند را استخدام کنند.
علاوه بر این، تلاش کنند محیطی بسازند که تمامی کارمندان در آن احساس رضایتمندی داشته باشند. یعنی محیطی که در آن صداقت و اعتماد حرف اول را میزند و کارمندان میتوانند نظر و عقیده خود را به راحتی بیان کنند. زیرا در چنین محیطی اختلافات راحتتر و سریعتر حل و فصل میشود.
این موضوع از بروز مشکلات بزرگ تر در کسب و کار جلوگیری میکند. همچنین باعث میشود تا کارمندان احساس تعلق و تمایل بیشتری به ماندن در سازمان داشته باشند.
-
قیمت گذاری نامناسب محصولات
یکی دیگر از اشتباهات راهاندازی کسبوکار مربوط به قیمت گذاری نامناسب محصولات است. اهمیتی ندارد که محصول شما تا چه حد با کیفیت و عالی است. قیمت گذاری بیش از حد بالا یا بیش از حد پایین میتواند باعث شکست استارتاپ شما شود.
زیرا زمانی که محصول خود را با قیمت بسیار بالا عرضه میکنید؛ مشتریان احتمالی شما امکان دارد اصلاً اقدام به خرید نکنند. در صورت خریداری محصول نیز ممکن است این احساس را داشته باشند که کیفیت محصول با قیمت پرداختی برای آن همخوانی ندارد. در نتیجه دیگر تمایلی به خرید از شما نداشته باشند.
البته در صورتی که بعد از تحقیق بازار گسترده و عمیق متوجه شدید که قیمت محصولات شما بسیار بالا است؛ میتوانید خیلی راحت آن را کاهش دهید.
اما در صورتی که محصولات خود را خیلی پایین به بازار عرضه کرده باشید؛ این نوع از اشتباهات راهاندازی کسبوکار به درآمد و سود حاصله شما آسیب شدیدی وارد میکند. زیرا امکان دارد برای تولید یک محصول با کیفیت بیشتر از سود حاصله هزینه کرده باشید. حتی ممکن است برخی از مخاطبان هدف، به محصول شما مشکوک شده و فکر کنند که یک کلاهبرداری است. (یعنی قیمت محصولات در حدی پایین است که باورنکردنی به نظر میرسد.)
در هر دو حالت، در صورتی که بعداً قیمت را بالا ببرید؛ مشتریان که قبلاً از شما خرید کردهاند ناراضی میشوند. برخی از مخاطبان هدف شما نیز، امکان دارد از همان ابتدا به خاطر قیمت پایین به کیفیت محصول شک کنند.
جالب است بدانید که مطابق با گفته شرکت مشاوره مدیریت مکنزی، اصلیترین مشکل در قیمت گذاری نامناسب، اغلب مربوط به بالا بودن قیمت نیست. بلکه ۹۰ درصد مشکلات به خاطر قیمت گذاری بسیار پایین محصولات اتفاق میافتد.
-
عدم تدوین طرح کسبوکار
تدوین یک طرح کسبوکار جامع و دقیق، نه فقط یک توصیه برای دوری از اشتباهات راهاندازی کسبوکار است؛ بلکه ستون فقرات موفقیت هر کسب و کاری به حساب می آید. با هر سه اصل مهم راه اندازی کسب و کار نیز، پیوند ناگسستنی دارد.
مطابق با یک ضرب المثل قدیمی اگر برای موفقیت برنامه ریزی نمی کنید؛ در حقیقت دارید برای شکست برنامهریزی میکنید.
مطابق با تحقیقات صورت گرفته، فقط حدود ۲۳ درصد از استارتاپهایی که قصد جذب سرمایه (سرمایهگذاری سری A و دیگر مراحل) را دارند؛ موفق به عبور از مرحله اولیه (Pre-Seed و Seed) میشوند. اما چرا چنین اتفاقی رخ میدهد؟. اصلی ترین دلیل شکست استارت آپ ها در تامین سرمایه کافی برای راه اندازی کسب و کار تولیدی یا خدماتی، نداشتن یک طرح کسب و کار جامع و کامل است.
بسیاری از بنیانگذاران، با این حال که ایدهای منحصر به فرد و راه حلی مناسب برای رفع یک نیاز خاص دارند؛ توانایی ارائه یک طرح کسب و کار پایدار و بلند مدت را نداشته اند.
این در حالی است که سرمایهگذاران به طرح کسب و کار نگاه میکنند تا مطمئن شوند شما برای مواجهه با چالشهای احتمالی کسب و کار، راه حلهای مشخص و دقیقی در نظر گرفتهاید. همچنین طرح کسب و کار ثابت میکند که محصول یا خدمات شما صرفاً یک مد زودگذر نیست.
-
عدم انجام تحقیقات بازار (Market Research)
ممکن است یک ایده بسیار عالی برای اینکه چگونه کسب و کار خود را راه اندازی کنیم داشته باشیم. اما بازار و مخاطب هدف خود را اشتباه انتخاب کنیم که در این صورت، به احتمال زیاد شکست می خوریم.
برای جلوگیری از این اشتباهات راهاندازی کسبوکار در ابتدا باید بازار هدف (نیچ) خود را پیدا کنید و و تحقیقات کاملی درباره آن انجام دهید. تا جایی که مطمئن شوید برند شما از سایر رقبا متمایز و متفاوت خواهد بود. همچنین محصول یا خدماتی که ارائه میدهید؛ واقعا میتواند نقشی در آسانتر یا بهتر کردن زندگی مخاطبان هدف و مشتریان آینده شما داشته باشد.
صرف زمان برای انجام تحقیقات در مورد بازار هدف خود، به شما این امکان را میدهد تا از اشتباهات احتمالی استارتآپها، مثل قیمت گذاری بسیار پایین یا بالای محصولات؛ همچنین صرف هزینه جهت انجام بازاریابی برای مخاطبان اشتباه که مخاطب هدف شما نیستند، جلوگیری کنید.
بهترین راهکار برای بهتر انجام دادن تحقیقات بازار و اشتباهات راهاندازی کسبوکار ،کمک گرفتن از یک مشاور کسب و کار است. یک مشاور کسب و کار به شما در شناسایی بازار هدف خود کمک زیادی میکند.
در یک جلسه مشاوره راه اندازی کسب و کار برای شما برنامهریزیهایی انجام می شود تا متوجه شوید به چه اطلاعاتی نیاز دارید. چگونه باید آن اطلاعات را جمع آوری کنید؛ همچنین چطور اطلاعات جمع آوری شده را تحلیل کنید.
او به شما این امکان را میدهد تا دقیقاً متوجه شوید که محصول شما برای چه افرادی مناسب است. یا چطور میتوانید در میان رقبای خود خاص باشید.
در حقیقت یک مشاور با ارائه دانش و بینشی عمیق و مانع شدن از تصمیمگیریهای عجولانه؛ به شما این امکان را میدهد تا اشتباهاتی نظیر قیمت گذاری اشتباه، هدر دادن سرمایه (هنگام بازاریابی برای افرادی که مخاطب هدف شما نیستند) را انجام ندهید.
-
واگذار نکردن کارها
زمانی که صحبت از راه اندازی یک کسب و کار پرسود میشود؛ بسیاری از بنیانگذاران و کارآفرینان به خصوص زمانی که سرمایه کمی دارند؛ احساس میکنند که باید تمامی کارها را خود به تنهایی انجام دهند. این در حالی است که این امر نیز یکی از اشتباهات راهاندازی کسبوکار به حساب میآید.
زیرا امکان دارد به خاطر انجام دادن کار بیش از حد، فرسوده و خسته شوید. علاوه بر این، زمانی که تعداد افراد مسئول در یک کسب و کار کم هستند؛ کسب و کار از کمبود ایدههای جدید و تجربههای متنوع رنج میبرد.
با سپردن وظایف به کارمندانی که از مهارتهای مورد نیاز برای انجام دادن نیازهای خاص استارت آپ برخوردار هستند؛ کل استارتاپ شما میتواند کارآمدتر و پربارتر عمل کند.
در زمان واگذاری و تقسیم وظایف در نظر داشته باشید که ارتباطات شفاف، حرف اول را در کسب و کار میزند. لذا برای جلوگیری از انجام یک سری از اشتباهات راهاندازی کسبوکار باید انتظارات خود را از همان ابتدا و به صورت واضح بیان کنید. همچنین بعد از انجام کار، به جای انتقاد منفی، بازخورد و نظری سازنده ارائه دهید که باعث بهبود عملکرد کارکنان شود.
علاوه بر این، مطمئن شوید که مسئولیت بیش از حدی را بر دوش کارکنان خود قرار ندادهاید. همچنین تمامی ابزارها و اطلاعات لازم را نیز، در اختیار آن ها قرار داده اید تا بتوانند کار خود را به صورت مستقل و با اعتماد به نفس انجام دهند. در نتیجه شما نیز این امکان را داشته باشید تا در جزئیات کار آن ها کمتر دخالت کنید.
زیرا در غیر این صورت، ممکن است کارمندان شما احساس کنند که مورد مدیریت جزئی (میکرومنیجمنت) قرار گرفتهاند.
-
عجله در استخدام کارمندان جدید
درست است که واگذاری کارها اهمیت دارد. اما بنیانگذاران و کارآفرینان باید توجه ویژهای نیز به فرایند استخدام داشته باشند. زیرا استخدام بیش از حد کارمندان جدید نیز، یکی از اشتباهات راهاندازی کسبوکار است که باید از آن پرهیز کرد. چون میتواند نرخ سوختن سرمایه (سرعت از دست دادن سرمایه توسط شرکت) را افزایش دهد.
به عنوان مثال، در صورتی که برای انجام کارهای اداری خود به کمک احتیاج دارید؛ استخدام یک دستیار مجازی (VA) به صورت فریلنس یا پارهوقت، انتخاب کم هزینه تر و بهتری در مقایسه با استخدام یک کارمند تمام وقت و حضوری است.
یا در صورتی که به تمرکز بر روی کارهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین و … احتیاج دارید؛ قبل از استخدام، بهتر است هزینه یک آژانس تبلیغاتی یا یک تیم بیرونی را با هزینه استخدام یک کارمند یا یک تیم داخلی برای انجام این کار را با یکدیگر مقایسه کنید.
علاوه بر این، در زمان استخدام کارمند برای راه اندازی یک کسب و کار پرسود ،فقط به چند رزومه اولی که به دست شما میرسد اکتفا نکنید. در چنین زمانی، ممکن است احساس کنید که خیلی سریع به کمک احتیاج دارید. اما باید توجه داشته باشید که کارمندان اولیه شما باید با چشم انداز و فرهنگ استارتاپ شما همخوانی خوبی داشته باشند.
لذا توصیه میشود برای جلوگیری از انجام این دست اشتباهات راهاندازی کسبوکار ،متقاضیان را به صورت کامل بررسی کنید. زیرا در غیر این صورت امکان دارد با نرخ بالای جابه جایی کارکنان روبرو شوید. در صورت رخ دادن این امر، احتمالاً به صرف هزینه بیشتری برای استخدام و آموزش جایگزینها احتیاج پیدا خواهید کرد.
-
دست کم گرفتن نیازهای مالی
دست کم گرفتن نیازها و هزینههای مالی فعلی و آینده کسب و کار یکی از بزرگترین اشتباهات راهاندازی کسبوکار به حساب میآید. این مشکل اغلب زمانی اتفاق میافتد که ما برای راه اندازی کسب و کار جدید خود یک طرح کسب و کار قوی تدوین نکرده ایم.
به عنوان مثال، شاید فکر کنید برای ساخت تولید و ارسال محصولات خود به هزینه کمتری احتیاج دارید. یا اصلاً هزینههای ماهانه مربوط به برنامهها و نرمافزارهایی که برای کار خود به آن ها احتیاج دارید را حساب نکرده اید.
همانطور که تقریباً ۵۳ درصد از شرکتها و استارتاپها، سرمایهای که برای پوشش هزینههای سال اول راه اندازی یک کسب و کار به آن احتیاج دارند را بسیار کمتر از مبلغ واقعی آن حساب میکنند.
تقریبا ۴۶ درصد از کسب و کارها نیز مبلغ مالیاتی که باید بپردازند را حساب نمیکنند. به همین دلیل است که توصیه می شود حتما از مشاوره راه اندازی کسب و کار استفاده کنید. کمک گرفتن از یک مشاور کسب و کار میتواند نقش مهمی در آمادهسازی شما برای پرداخت چنین هزینههایی داشته باشد.
9. گوش ندادن به مشتریان، یکی دیگر از اشتباهات راهاندازی کسبوکار
حتی در صورتی که از یک طرح کسب و کار بسیار قوی و بلند مدت برخوردار هستید؛ باز هم ممکن است زمان، بودجه و تحقیقات بسیار زیادی را صرف شناخت مخاطبان هدف خود و اینکه چگونه میتوانید نیازهای آن ها را با محصول خود رفع کنید، کرده باشید.
با این حال، نباید اجازه دهید که این همه تلاش، باعث شود تا از آن چیزی که مشتریان شما واقعاً میگویند غافل شوید. درست است که دادهها بسیار اهمیت دارند. اما شما باید حتماً بازخورد مخاطبان خود را نیز مورد بررسی قرار دهید. زیرا حتی اگر شما یک محصول بسیار عالی به بازار عرضه کنید؛ باز هم شیوه تعامل برند شما با مشتریان احتمالی؛ همچنین تجربه کلی مشتری تعیین میکند که آیا مردم از برند شما حمایت میکنند یا خیر.
مطابق با تحقیقات صورت گرفته تقریباً ۶۰ درصد از کسب و کارهایی که مشتریان خود را در اولویت قرار دادهاند؛ در مقایسه با رقبای خود سود بسیار بیشتری دریافت کردهاند. این امر نشان میدهد که گوش دادن به مشتریان تا چه حد میتواند از نظر مالی به یک کسب و کار کمک کند.
سخن آخر: از اشتباهات راهاندازی کسبوکار درس بگیریم و به سمت موفقیت گام برداریم.
هر استارتاپ و کسب و کاری در مسیر خود با موانع و مشکلات بسیاری روبه رو میشود. این امر یک بخش کاملاً طبیعی از فرایند راه اندازی کسب کار به حساب میآید. اما همانطور که در این مقاله گفتیم، برخی از اشتباهات رایج در کسب و کار وجود دارند که میتوانند باعث شکست کامل یک کسب و کار شوند. مگر اینکه با آن ها آگاهانه و هوشیارانه برخورد کنیم.
به همین دلیل، در این مقاله سعی کردیم تجربیات کسب و کارهای قبلی را در اختیار شما قرار دهیم. در نتیجه از افتادن شما در دامهای مشابه جلوگیری کنیم.
این رویکرد به شما این امکان را میدهد تا به جای تلف کردن منابع و زمان برای اصلاح کردن خطاهایی که قابل پیش بینی بودند؛ انرژی و زمان خود را صرف ساختن یک برند خلاق و تحول آفرین کنید که میتواند بدون ترس از شکست در صنعت خود پیشرو باشد.
پس می توان دریافت که پاسخ سوال برای راه اندازی کسب و کار چه باید کرد بسیار ساده است. شما با تکیه بر اصول بنیادین، استفاده کردن بهینه از منابع کلیدی؛ همچنین بهرهگیری از آموزش راه اندازی کسب و کار که شامل شناخت تمامی اشتباهات راهاندازی کسبوکار ؛همچنین راهکارهای جلوگیری از آن ها میشود، میتوانید مسیر موفقیت و گسترش کسب و کار خود را با اطمینان بیشتری طی کنید.
برای کسب راهنماییهای تخصصی و جلوگیری از انجام اشتباه در کسب و کار به شما توصیه میکنیم از مشاوران کسب و کار ما در مجموعه سیم بیزینس کمک بگیرید.