چرا دورکاری روشی کاملا ایده آل نیست؟

دورکاری

مقدمه ای بر دورکاری

دورکاری روشی پرقدمت که این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است:

دورکاری (Remote Work) روشی برای انجام وظایف شغلی است که در آن کارمند نیاز به حضور فیزیکی در دفترکار (شرکت، اداره، سازمان یا استارتاپ) ندارد.

شاید اینکه این روزها واژه دورکاری زیاد شنیده میشود باعث شود تصور کنید این یک روش جدید برای انجام کار است. اما خوب است بدانید که دورکاری بیش از 50 سال قدمت دارد. اولین بار در سال 1973 جک نیلز اصطلاح دورکاری را در کتاب Telecommunication-Transportation ابداع کرد.

در سالهای اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا دورکاری (کار در خانه) مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

با ورود کرونا به زندگی ما آدم‌ها، بعضی چیزها مثل مدل کار و زندگی دچار تغییراتی اساسی شدند، بیشتر از هر وقت دیگر خانه‌شینی را تجربه کردیم و محیط خانه تبدیل به باشگاه، مدرسه، دانشگاه، دفتر کار و همه چیزمان شد، این باعث شد خیلی‌ها ایده‌ی “سر کار رفتن” را زیر سوال ببرند؛

 چه اتفاقی می‌افتد اگر بتوان در خانه درس خواند؟

چه می‌شود اگر بتوان در خانه کار کرد و درگیر ترافیک نشد؟ و سوالات اساسی دیگری از این قبیل.

حتی شرکت‌‎‌های بین‌المللی مولتی میلیاردی هم تغییرات استراتژیکی در این زمینه شروع کردند. با توجه به کاهش هزینه‌ها در دورکاری و افزایش بهره‌وری و رضایت کارمندان، خیلی از شرکت های بزرگ و کوچک مخصوصا در حوزه تکنولوژی امکان کارکردن بصورت ریموت را برای کارمندان خود فراهم کرده اند. بهترین مثال آن توییتر است که حتی در دوران پسا کرونا به کارمندانش اجازه ی دورکاری داده است.

هر چند بدیهی است که بعضی شغل ها نیازمند حضور فیزیکی افراد هستند؛ مانند نگهداری سرورها که از این قائله مستثنی هستند. اما درصد خوبی از مشاغل میتوانند از فرصت دورکاری استفاده کنند که به آنها Remote Job نیز گفته می شود.  با کاهش هزینه های نگهداری دفاتر و رفت آمد شرکت ها، آنها می‌توانند کارمندان بیشتری را به کار گرفته و حتی کارمندان نیز می‌توانند حقوق بهتری دریافت کنند.

آمار و ارقام در مورد دورکاری

آمار و ارقام دورکاری

تحقیقاتی که توسط Global Workplace Analytics انجام شد نشان می‌دهد که شرکت­‌ها در هر سال به طور متوسط ۶۰۰ میلیارد دلار بابت حواس پرتی در محیط کار متضرر می­‌شدند؛ اما دورکاری باعث شد که ۳۵ تا ۴۰ درصد بازدهی کارکنان افزایش پیدا کند. نتایج این کار به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش سود شرکت‌ها انجامید.

بر اساس گزارش PayScale دورکارها ۸.۳ درصد بیش از کارکنان حضوری (در همان شغل و همان شرایط) درآمد دارند. آمار اداره سرشماری ایالات متحده نشان می‌دهد که کارمندان به طور متوسط در هر روز یک ساعت را صرف رفت و آمد می‌کنند (به عبارتی، بیش از ۳۰۰ ساعت در سال) که با کار در منزل این زمان ذخیره می‌شود.

آمار CNBC نشان می‌­دهد که میزان رضایت از دورکاری، نسبت به کار حضوری، بیشتر است. (۷۵ درصد نسبت به ۷۱ درصد)

با توجه به همه موارد گفته شده، از سایر مزایای دورکاری میتوان به حذف مشکل ترافیک و حمل و نقل، کاهش تاثیرگذار حواس پرتی، کاهش پیچیدگی‌ها و سیاست های اداری، افزایش رفاه، آرامش و بهره‌ وری اشاره کرد.

خب با وجود این همه مزایا چرا اکثر اداره‌ها دورکاری را به عنوان شیوه‌ی اصلی کار بر نمی‌گزینند؟

باید این واقعیت را در نظر بگیریم که هر شرایطی تهدیدها و فرصت‌های خاص خودش را دارد، در فرصتی دیگر به صورت تخصصی به مزایای دورکاری می‌پردازیم، اما اکنون می‌خواهیم با معیاب و موانع دورکاری آشنا شویم و ببینیم چرا چنین روش جالبی آنچنان هم ایده‌آل نیست.

10 تا از مهمترین معایب دورکاری (کار در منزل) برای کارمندان

من سعی کرده ام که مجموعه خوبی از تمام مشکلات و معایب کار از راه دور گردآوری کنم که به آن‌ها اشاره شده است:

1- انزوا و تنهایی: کار از راه دور می تواند منجر به احساس آشنایی کمتر اعضای تیم با همدیگر شود و حتی انزوا یا کاهش تعامل با همکاران، بر رفاقت بین اعضای تیم و به طور بالقوه بر روی سلامت روان تأثیر می گذارد.

2- چالش های ارتباطی: تکیه بر ابزارهای دیجیتال ممکن است منجر به ایجاد مشکلات مختلف در بازخورد، ایجاد سوء تفاهم، تاخیر در پاسخ دادن، مشکل در انتقال نکات ظریف و همین طور مانع از همکاری مؤثر و شفافیت در پروژه شود.

3- حواس پرتی: کار در محیط خانه می تواند باعث ایجاد حواس پرتی مانند کارهای خانه یا خانواده شود؛ اعضایی مانند کودکان، تمرکز و بهره وری را در طول ساعات کاری مختل می کنند.

4- باریک و محو شدن مرز بین کار و زندگی شخصی: انعطاف پذیری کار از راه دور می تواند خطوط بین زندگی حرفه ای و شخصی را محو کند، که باعث می شود کنار گذاشتن مسائل مربوط به کار چالش برانگیز باشد.

5- فقدان همکاری: تلاش های مشترک و تعاملات خودجوش که نوآوری را به پیش می برد، ممکن است آسیب ببیند زیرا تنظیمات کار از راه دور فاقد پویایی حضوری در محیط اداری است.

6- کاهش دیده شدن و تشخیص دادن: کارمندان دورکار ممکن است احساس کنند مشارکت آنها کمتر قابل مشاهده و قابل قدردانی است که به طور بالقوه بر رضایت شغلی و رشد شغلی آن‌ها تأثیر می گذارد.

7- چالش های فنی: اشکالات فنی مانند مشکلات اتصال یا مشکلات نرم افزاری می تواند در محیط کاری اختلال ایجاد کند و منجر به ناامیدی و تاخیر شود.

8- تفاوت در منطقه زمانی: هماهنگی با همکاران در مناطق زمانی مختلف می تواند منجر به شکاف های ارتباطی و تاخیر در حل مسائل یا پروژه های در حال پیشرفت شود.

9- فرصت های رشد شغلی محدود: کارمندان از راه دور ممکن است فرصت شرکت در شبکه های حضوری را از دست بدهند که بر روی دیده شدن و شانس آنها برای ارتقاء در سازمان تأثیر می گذارد.

10- فرسودگی و کار بیش از حد: تلاش برای تعیین مرزهای روشن یا تعادل بین کار و زندگی شخصی می تواند منجر به کار بیش از اندازه، فرسودگی شغلی و همین طور ایجاد تأثیرات مخربی بر روی رفاه کلی شود.

آیا شما هم کار در خانه را تجربه کرده اید؟

چه معایب یا مزایایی برای دورکاری میشناسید؟

ما در گروه سیم بیزینس خوشحال خواهیم شد تجربه و نظرات شما را در این زمینه بدانیم.

 

رفرنس: برداشتی آزاد از نوشته های Edward Nabulele دانشجوی برتانیایی در سایت 12manage.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ارتباط با ما

مشاوره کسب وکار

مشاوره حضوری و غیر حضوری Simbusiness گامی بلند برای موفقیت کسب و کار شما

دوره های مدیریتی

رویدادی یافت نشد

مطالب پیشنهادی